Mandag d. 21. december får København et nyt, midlertidigt vartegn: Et 8 meter højt og 17 meter langt kunstværk med ordet ”Understanding” lysende i neon bliver opstillet på Ofelia Beach. ”Værket skal give lys i en mørk tid”, siger Roskilde Festivals chefkurator.

Kalenderen siger december, og vi går lige nu igennem den mørkeste tid på året. Men det er ikke kun vejret, der omslutter os af mørke. I en tid med forsamlingsforbud og aflyste kultur- og fritidsarrangementer har vores åndelige fælleskaber svært ved at finde lyspunkter.

Især har mange festivalhungrende sjæle nok følt, at året 2020 har været blottet for lyspunkter. Derfor håber Signe Brink Wehl, som er chefkurator hos Roskilde Festival, at opstillingen af det nye værk, ”Understanding”, kan inspirere til håb om lysere tider. Værket er lavet af den britiske kunstner, Martin Creed, og er en stor skulptur med ordet ”Understanding” bøjet i neon.

”Ordet er taget fra sætningen peace, love and understanding, der var en af overskrifterne for 70’ernes store ungdomsoprør, som Roskilde Festival er vokset ud af. På den måde har værket nogle historiske referencer til den tid og det stof, vi som festival er gjort af”, fremhæver Signe Brink Wehl og fortsætter:

”Kunstværket peger også på en re-aktualisering af begrebet solidaritet, som har været et tema for Roskilde Festival de sidste tre år. Derudover indbyder skulpturens form og kæmpe størrelse til, at man kan sidde på det og bruge det som mødested og samlingspunkt”.

Et lysende budskab i en mørk tid

Det kan måske undre, hvorfor Roskilde Festival udstiller kunst i København om vinteren. Men det er der en særlig grund til.

”Vi håber, at skulpturen kan tænde et lys i mørket. Vi har i lang tid ikke kunne samles, og der er ikke mange muligheder for at skabe det fællesskab, som Roskilde Festival plejer at lave. Derfor er vi glade for at bidrage med kunst i det offentlige rum, man faktisk kan opleve på trods af forsamlingsbud og restriktioner, og som i sit budskab også er en gestus for den solidaritet, vi viser hinanden i denne svære tid”, fortæller Signe Brink Wehl og fortsætter:

”Det er vigtigt for Roskilde Festival at udkomme i denne tid, hvor vi ikke har kunne afholde festival, og ikke har kunne være der med det fællesskab, der ligger omkring Roskilde Festival. Derfor er det nødvendigt at tænde et lys i mørket og vise, at kultur stadigvæk kan være central for vores hverdag og oplevelser. Vi skal minde hinanden om, at der er samhørighed, fællesskab og solidaritet imellem os”.

Placeringen kaster nyt lys over værket

Neon-skulpturen skulle oprindeligt være udstillet på Roskilde Festival nr. 50 i sommer, men den plan blev aflyst sammen med resten af festivalen. I stedet kan værket nu opleves fra fredag 18. december på Ofelia Beach og seks uger frem. Placeringen af det lysende kunstværk nær havnekanten i Købehavn er langtfra tilfældig.

”Først og fremmest er Ofelia Beach et sted, hvor værket kan opleves af mange mennesker. Samtidig kan det ses og opleves fra forskellige steder i byen og på afstand. Du kan eksempelvis opleve det fra den anden side af vandet. Vi har endda udviklet en lille oversigt til en gåtur”, siger Signe Brink Wehl og fremhæver også samarbejdet mellem Roskilde Festival og Det Kongelige Teater, som er indehaver af Ofelia Beach, hvor festivalen før har udstillet kunstværker.

Foto: Kim Matthai Leland
Placeringen nær havnekanten betyder, ‘Understanding’ kan opleves fra mange forskellige steder i byen. Foto: Kim Matthäi Leland.

Derudover kan værkets placering også ses som en kommentar til den samfundsdebat, der har kørt i størstedelen af 2020 om den vestlige kulturarv, og en opfordring til at kigge indad.

”Når ’Understanding’ er bøjet i neon og blæst op i store lysende bogstaver, er der ingen tvivl om, at kunstneren ønsker, vi som beskuere skal forholde os til ordet, tage stilling og måske endda sætte et spørgsmålstegn ved vores egen evne til at være ’Understanding’. Er vi i virkeligheden så solidariske overfor hinanden?”, spørger chefkurator, Signe Brink Wehl retorisk og uddyber:

”Det er interessant, hvad det kan betyde i den tid, vi er i nu med diskussion om vestlig kulturarv. Nu stiller vi det på Ofelia Beach, som ligger overfor det Vestindiske Pakhus, der peger på den danske kolonitid. Så værkets placering er helt sikkert også en reminder om, at vi selv har en arv, og at solidaritet ikke er noget, vi kan tage for givet. Det er nemt bare at sige peace, love and understanding… Solidaritet kræver noget!”.

Kunstværket ”Understanding” af Martin Creed kan opleves på Ofelia Beach fra mandag d. 21. december og de næste seks uger frem. Herefter er planen, at værket skal flytte til festivalpladsen.

Skriv en kommentar