Illustrator Mia Mottelson har haft mange oplevelser som frivillig på festivalen. For nylig har hun tegnet ”Warming up for Summer Season” til kampagnen ”Time To Create”. Hvad Mia Mottelson ikke vidste, da hun tegnede denne svulmende gule skikkelse var, at det ville vare helt til sommeren 2021.

”Denne tegning kommenterer, hvordan vi kan være sammen hver for sig, hvordan der er lang tid til sommer, hvis vi skal ligge og drikke øl og få deller lige ind til da. Men at det samtidig er muligt at holde humøret og optimismen oppe, specielt når vi har hinanden – om end bag en skærm”.

Sådan lyder det fra illustrator Mia Mottelson, som i forbindelse med kampagnen ”Time to Create” kom med sit bud på et aktuelt festivalbillede. ”Warming up for Summer Season” er essensen af, hvordan vi alle i kedsomhed og utålmodighed ligger hjemme, hver for sig, og forbereder os på festivalsæsonen. Siden er festivalen 2020 blevet aflyst, hvorfor Mia’s budskab kommer til at vare helt til sommeren 2021.

Time to save artists

Danmark er lige nu sat i stå pga. coronavirussen og med meddelelsen om, at det ikke er tilladt at gennemføre store arrangementer til sommer, må Roskilde Festival nr. 50 vente til 2021. Kulturen og de kreative fag er hårdt ramt og især mange selvstændige får ingen indtægter.

De kreative fag og Roskilde Festival går hånd i hånd. Kampagnen ”Time to Create”, åbner døren til selvstændige kreative og stiller Roskilde Festivals digitale platforme til rådighed for indhold, der normalt ikke finder sted på kanalerne.

Læs mere om ”Time to Create” kampagnen her

”Hvis du har en fed idé, så skriv til festivalen. Hvis du laver noget, du virkelig selv synes er godt, så tror jeg på, at der nok skal være nogen derude, der siger ‘ja tak’ til det. Og hvis ikke der er det, så bare lav dine ting alligevel”.

Mia Mottelson indsendte sin tegning til kampagnen, men har også en lang festivalhistorie bag sig, både som deltager og frivillig.

Fra pantbod i West til Orange Press

Mia Mottelson arbejder til dagligt som fast tegner på dagbladet Information og er sideløbende freelancetegner. Men hvad vi også fandt ud af da vi talte med hende var, at hun er en trofast festivalgænger og mangeårig frivillig for Roskilde Festival.

”Jeg var på festivalen første gang i 2004, hvor det pissede ned det meste af ugen, og hvor jeg sov i telt med min daværende kæreste, der var skide sur over at jeg havde kastet op på vores liggeunderlag. Alligevel var der et eller andet der blev tændt i mig, og jeg tog afsted igen året efter, og året efter og året efter”.

“Denne tegning er fra Orange Press i 2016, hvor jeg tog udgangspunkt i, hvordan jeg selv oplevede festivalen. Her er det følelsen af at høre musik på Orange Scene. Følelsen af at være en del af en kæmpe flok af venner og fremmede og samtidig føle, at man bliver løftet op af musikken, som om man red på en stor orange kamel”, siger illustratoren Mia Mottelson om tegningen. Illustration: Mia Mottelson

På Mias første festival i 2004 var hun frivillig i pantboden i West. Dengang blev der langet ølkasser med glasflasker over disken: ”Der var så mange glasskår og mudrede flasker med sjatter, at det næsten er over min fatteevne”, fortæller hun.

Året efter lagde hun sine frivilligkræfter i ølteltene, hvor hun stod en del år, hvilket hun beskriver som ”pissesjovt” og ”anbefalelsesværdigt”.

Derudover har Mia prøvet kræfter med en masse andre tjanser på festivalen. Men det hele gik op i en højere enhed da hun kunne bruge sin passion for tegning på festivalen.

”Men i bund og grund er det i høj grad det at være en del af festivalen og give noget af kærligheden tilbage, som man har fået igennem alle de berusede år i støvet og mudderet.”

”I 2016 skulle jeg have solgt vin med en af mine venner. Vi havde fået tjansen igennem en veninde, der var kærester med en overordnet fra vinbaren, men da hun slog op med ham midt i maj, kunne vi pludselig ikke få jobbet alligevel. Festivalen nærmede sig, billetterne var udsolgt, og rigtig mange frivilligjobs var for længst besat. Jeg arbejdede allerede dengang som tegner på dagbladet Information og skrev til Orange Press, om de havde brug for en tegner. De tilbød mig at få en halv side i festivalavisen hver dag til at gøre mine ting, så det kunne ikke være bedre. Så fra den dag af var jeg en del af Orange Press”.

“Denne tegning er også fra 2016. Det er en kommentar til, hvordan maden på campingområdet som regel er ret klam. Det jeg kalder: lort på tallerken! Eller også er det pisse dyrt. Men man er ligeglad, når man er i sit bedste festhumør og solen skinner. Så spiser man det med glæde”, siger Mia Mottelson om sin festivaltegning fra Orange Press. Illustrator: Mia Mottelson

Festivalen ’giver en fuck for normerne’

Mia fik tjansen hos Orange Press og har tegnet adskillige sider for avisen de seneste par år. For hende giver det noget særligt at tegne for festivalen. Særligt mentaliteten er noget, hun finder anderledes end på hendes normale job:

”Noget af det, der gør det fedt at tegne til festivalavisen, er den frihed, man får. Der er ikke så mange restriktioner. Der er en mentalitet på avisen, såvel som ude i boderne, der giver plads til, at man gør tingene på sin egen måde, prøver ting af og giver en fuck for normer. Derudover er det selvfølgelig et fantastisk publikum af virkelig mange glade mennesker, man når ud til, og sikkert også et publikum man normalt ikke ville have nået”, forklarer Mia og fortsætter:

”Men i bund og grund er det i høj grad det at være en del af festivalen og give noget af kærligheden tilbage, som man har fået igennem alle de berusede år i støvet og mudderet.”

I 2017 havde Mia et ’Alice i Eventyrland’-tema for sine daglige striber i Orange Press. Her forsøgte hun at udplukke ting, hun mente, de fleste deltagere oplever på festivalen og sætte det ind i et Alice i eventyrland-univers.

”Jeg synes, at det er en fantastisk skæv fortælling, fuld af overraskelser, abnormaliteter, normtvistere og alt muligt og umuligt andet, som passer perfekt til mine oplevelser på Roskilde Festival”.

“I denne tegning spiller jeg på den kendsgerning, at der er så meget fantastisk musik, man vil nå at høre, men at tiden er imod en. Fuldstændig som den hvide kanin med lommeuret i Alice i Eventyrland”. Illustration: Mia Mottelson

Et godt råd til andre kreative professionelle

Mia Mottelson har for alvor fundet sig til rette i tjansen som tegner for festivalavisen Orange Press. Hun indsendte også sin tegning med den svulmende gule skikkelse til kampagnen ”Time to Create”, som netop er lanceret i april 2020 på Roskilde Festivals hjemmeside. Hendes råd til andre kreative sjæle er simpel:

”Hvis du har en fed idé, så skriv til festivalen. Hvis du ikke får lov at lave noget for festivalen, så lav noget et andet sted. Hvis du laver noget, du virkelig selv synes, er godt, så tror jeg på, at der nok skal være nogen derude, der siger ‘ja tak’ til det. Og hvis ikke der er det, så bare lav dine ting alligevel”.

”Time to Create” kampagnen er grundet omstændighederne med aflysning af festivalen i 2020, sat på pause, men alle foreløbige bidrag kan findes på denne side.

Vil du se mere af Mia Mottelsons kunst, så tag et kik på hjemmesiden mottelson.dk.

Skriv en kommentar