Bæredygtighed vil fylde mere på fremtidens Roskilde Festival spår direktør for Instituttet for Fremtidsforskning, Carsten Beck, som også vurderer, at festivalen bliver mere digitaliseret, fordi festivalgæsters krav til bekvemmelighed stiger.

Time is now er sloganet for 50 års jubilæumsudgaven af Roskilde Festival og formidler festivalens ønske om at påvirke nutiden ved at være på forkant med fremtiden. Men hvordan ser Roskilde Festival ud om 50 år? Eksisterer vi overhovedet om 50 år?

For at blive klogere på det, har RoskildeNyt sat fremtidsforsker Carsten Beck i stævne til en snak om Roskilde Festival i fremtiden.

Et emne, som i den grad er oppe i tiden er bæredygtighed.

Grøn fremtid

Og det vil fylde endnu mere på fremtidens Roskilde Festival, mener Carsten Beck, der er direktør og arbejder med fremtidsforskning på Instituttet for Fremtidsforskning.  Han vurderer, at Roskilde Festival ligefrem kan være med til give svar på fremtidens bæredygtige løsninger.

”Næsten alle organisationer taler om cirkularitet. Bæredygtighed har erobret dagsordenen, men der er brug for mindre kommunikation og mere handling.  Det er enestående smart i en verden, som skriger på unge mennesker, at Roskilde har 100.000 unge, og at man kan bruge festivalen som noget, hvor man som samfund lærer om nye bæredygtige løsninger.” udtaler han.

Selvom Roskilde Festival i sin oprindelse opstod som et modsvar til det klassiske samfund, har festivalens rolle ændret sig over de seneste 50 år. I dag er festivalen med til at give svar på, hvordan morgendagens samfund kan se ud ved at teste fremtidige løsninger, som kan løse udfordringer med eksempelvis håndtering af plastic og affald.

”Roskilde Festival er i dag et sted, hvor virksomheder og organisationer eksperimenter og lærer om nye bæredygtige løsninger. Jeg tror, at man vil gøre det endnu mere i fremtiden og jeg kan godt se en større integrering af de løsninger, som bliver fundet på festivalen, ude i samfundet”, svarer Carsten Beck.

Mere digitalisering og bekvemmelighed

Foruden bæredygtighed, vil digitaliseringen fortsætte med at sætte sit præg på festivalen, spår Carsten Beck.

”Hvad end det handler om chiparmbånd, cashless betaling eller app-udvikling, så er det vigtigere end nogensinde at skabe en digital oplevelse i verdensklasse, fordi det er kravet fra publikum.” siger han og fortsætter;

”Der var et år, hvor nogle af de unge gæster på festivalen lavede deres egen app, fordi Roskilde Festivals app var for dårlig. Det kan festivalen ikke forhindre, fordi den øgede digitalisering stiller krav til, at alt skal være så brugervenligt og gøre hele festivaloplevelsen nem og bekvem.”

“Jeg kan huske, første gang Meyers åbnede nede på festivalpladsen, hvor han stillede sig op på en ølkasse med en megafon og råbte ”Kan I så komme over og købe mine flæskestegssandwich”, fordi der ikke var kunder i butikken. Og nu har man en hel food court!”

I det hele taget, er den gennemsnitlige festivalgæst blevet mere kræsen, når det kommer til bekvemmelighed. En tendens, der har sat sit præg på Roskilde Festival gennem de seneste år, når man tager et kig på overnatningsmuligheder og det kulinariske udvalg.

”Jeg kan huske, første gang Meyers åbnede nede på festivalpladsen, hvor han stillede sig op på en ølkasse med en megafon og råbte ”Kan I så komme over og købe mine flæskestegssandwich”, fordi der ikke var kunder i butikken. Og nu har man en hel food court!,” påpeger Carsten Beck og fortsætter;

”Den udvikling skyldes, at festivalgæsters krav til bekvemmelighed er steget. Det tyder det også på, at det vil gøre i fremtiden. Livet skal være nemt og bekvemt, også som festivalgæst.”

Evig ungdom

Men vil de politiske korrekte værdier, mere samarbejde med virksomheder, øgede digitalisering og større bekvemmelighed risikere at underminere festivalens oprindelige udgangspunkt, som et fristed, hvor man kan få et tiltrængt pusterum fra civilsamfundets spændetrøje?

Ikke hvis du spørger fremtidsforskeren.

”Mange unge vil gerne have historier om den fede oplevelse med fra Roskilde. Det er f.eks. når det har tæsket ned med regn i seks dage, og teltet er oversvømmet. Men jeg tror ikke, at de historier går imod convenience-bevægelserne. Liggeunderlagene er blevet bedre og billigere – det hele er blevet bedre og billigere,” vurderer Carsten og tilføjer;

”Og jeg ville heller ikke være så nervøs for de kommercielle samarbejdsprojekter, fordi de allesammen går et godt sted hen og understøtter nogle globale tendenser”.

I stedet forudser Carsten Beck, at fremtidens udfordring for Roskilde Festival består i at tilbyde en oplevelse, der stadig er relevant og særligt for den yngre målgruppe om 10 år.

”Udfordringen bliver, at vedligeholde opfattelsen af, at Roskilde Festival er det her ritual, som jeg skal igennem, når jeg er 18 år, fordi du har så mange andre muligheder i dag”.

Men det er ikke, fordi at der ikke vil være behov for the orange feeling i fremtiden. Tværtimod vurderer fremtidsforskeren, at der vil være større behov for denne oplevelse i fremtiden.

”Roskilde Festival jo et symbol på fællesskab. Det er et symbol på at vi kan finde ud af at begå sig i et fællesskab, som er forpligtende for en uge. Det fungerer rigtig godt og er rart at blive mindet om i en verden, hvor der er enormt meget debat om, at vi bliver mere egoistiske” afslutter han.

 

Skriv en kommentar