Søndag den 12. januar mødtes Roskilde Festivals divisioner til den første af i alt tre plandage før RF50. Vi har samlet et overblik over de væsentligste ændringer, du kommer til at opleve, når Roskilde Festival 2020 løber af stablen.

Der var ualmindeligt proppet med mennesker på Roskilde Festivals hovedkontor på Havsteensvej 11, da divisionerne mødtes for at skyde årets første plandag i gang. Her blev planerne for hele festivalområdet præsenteret af de ansvarlige for de respektive områder.

Efter gennemgangen trak de fremmødte sig ud i grupper i afkrogene af H11 og gav sig i kast med det massive planlægningsarbejde, der går forud for, at et færdigtegnet kort over festivalområdet kan ligge klar til deadline den 1. april. Er du nysgerrig på de mest markante streger, der bliver sat på kortet, så læs blot med her.

Den midlertidige bro mellem camping Øst og Vest bliver flyttet. Foto: Arthur Cammelbeeck

Jernbanebroen rykker, og D og E sløjfes

Når du på RF50 skal fra Vest til Øst eller omvendt, kommer du ikke til at krydse jernbanen det samme sted som tidligere år. Broen bliver nemlig rykket på grund af grusgravningen, der efter planen vil begynde i foråret 2020.

”Jernbanebroen bliver flyttet længere mod nord, så den kommer til at ligge tættere på Indre Plads. Som de forgående år bliver det en stilladsbro, der krydser skinnerne,” fortæller Planchef Martin Lose.

Og jernbanebroen er ikke det eneste, der bliver påvirket at grusgravningen. Både campingområde D og E bliver nedlagt, og Clean out Loud bliver rykket til område C, hvor det vil udfylde campingområdet.

Tag en tur ad Circle Line

Roskilde Festival arbejder sammen med DTU og RUC om nyskabelsen ’Circle Line’, der er et forløb og en markering på campingområdet fra ankomstområdet i øst og frem til broen over jernbanen. Ideen med Circle Line er dels at styrke identiteten på campingområdet, dels at forbedre mulighederne for at kunne orientere sig i området. I år vil det dog kun være en mindre etape af Circle Line, der bliver realiseret. Helt præcist fra gården Danisbo og frem til broen over jernbanen.

”Det kan være svært at finde rundt på Roskilde Festivals campingområde – især i mørke. Med den nye Circle Line er håbet, at man som festivalgænger vil kunne orientere sig mod denne linje og på den måde kunne finde vej. Derfor kommer der formentlig til at være lys eller flag, som markerer hvor linjen løber,” siger Martin Lose.

Han fortæller, at Circle Line skal tale ind i dagsordenen med fællesskab. Derfor arbejder man også med, at der på de forskellige stop på linjen skal være nedslag, der på den ene eller den anden måde aktiverer festivalgæsterne.

Historisk akse, genåbning af Port 1 og ankomstområderne i øst og vest.

Roskilde Festival har altid været en stor del af Roskilde by, men med årene er festivalen blevet vendt mere væk fra byen, og det skal der nu laves om på, lyder meldingen fra Planchef Martin Lose.

”Til sommer bliver festivalen atter vendt mere mod Roskilde by. Det sker med genåbningen af port 1 og introduktionen af Den historiske akse, som kommer til at løbe gennem porten ved Darupvej og ud til Dream City”, siger han. Han tilføjer, at Roskilde Festival er gået sammen med det lokale Museet for Samtidskunst om at lave en scene ude på Camping som afslutning på aksen. Her vil der være talks, performances og koncerter med lokale kunstnere.

Det summer altid af aktivitet til Plandag på H11, her fra Plandag 1 i 2019. Foto: Roskildenyt.

Ifølge Martin Lose skal genåbningen af Port 1, samt et planlagt løft af ankomstområderne i øst og vest, også være med til at byde gæsterne velkommen på en mere spektakulær og festlig måde.

”Ankomstområderne – også i Øst og Vest – har de forgående år været en anelse kedelige. Som gæst er man måske blevet mødt med synet af containerne, masser af stål- og pladehegn, store lysmaster osv., når man ankom til festivalen. Med genåbningen af port 1 og løftet af ankomstområderne i øst og vest, vil gæsterne få en følelse af at blive budt rigtig godt velkommen til nordeuropas største musikfestival”.

Skriv en kommentar