Da den elektroniske trio When Saints go Machine spillede på Betty Nansen teatret den 11. Maj, markerede det den tredje koncert afholdt i det musikalske og scenografiske samarbejde mellem Betty Nansen og Roskilde Festival

I en række af helt særlige koncertformater hvor Betty Nansen teatret lægger scenografi til en koncert med en kunstner nøje udvalgt af Roskilde Festival, ser vi et samarbejde imellem lyd og scenografi. Det nye samarbejde med navnet ’Iscenesat’ viser et unikt sammenstød mellem livemusik og teater, som begge de to organisationer og alle de frivillige og ansatte på Betty Nansen og Roskilde Festival kan lade sig inspirere og styrke af, ud i alle led.

Sådan startede det

Samarbejdet startede, da Elisa Kragerup og Eva Præstiin startede som nye direktører for Betty Nansen, med visionen om at udvikle nye formater og lege med rum. Ideen og visionerne om at udvikle nye traditioner og formater blev konkretiseret til at lade musikken flytte ind i nye rum. Et rum man endte med at finde på teatret i en scenografi, som allerede var skabt til en anden sammenhæng. Denne ide kom til verden, og da Eva Præstiin kontaktede Roskilde Festival, var de med på vognen, og samarbejdet kunne gå i gang.

Foto: Betty Nansen

En uforudsigelig koncertoplevelse

Formålet med samarbejdet er at skabe en visuel side til musikken, som lader musikken udfolde sig på en anden måde, og som samtidigt kan folde en scenografi og et teaterrum ud på nye måder. Uforudsigeligheden i formatet spiller også en stor rolle: ”Bare det at både kunstneren og instruktør Elisa, der iscenesætter koncerten, er uden for hver deres komfortzone og på fælles ny grund gør også, at der er noget nyt og ret vildt på spil for begge parter. Og den nerve kan man på en eller anden måde mærke. Hvordan det rent faktisk skal forløses i en iscenesættelse, falder i de fleste tilfælde først på plads dagen før koncerten, hvor de mødes og prøver tingene af. Så det er vitterligt ret uforudsigeligt, hvad for en koncert det ender med”, siger kommunikationsmedarbejder hos Betty Nansen, Jette Lin.

Samarbejdet mellem Roskilde Festival og Betty Nansen teatret er også skabt for at styrke de to organisationer. ”Vi er blevet skarpere på, hvad der er særligt ved teateret, og hvad det er, vi bidrager med til det her format – på samme måde som vi har fået en større forstørrelse for, hvad musikken kan. Det giver os nogle nye vinkler på os selv som teater og kulturaktør, og på hvordan man kan udfordre og udforske både teatergenren og musikken som genre. Der er helt sikkert stor inspiration at hente fra sådan et samarbejde”, siger Jette Lin.

Foto: Betty Nansen

Teateret ikke bare fint og pænt

Koncertrækken er både en ny oplevelse som medarbejder i de to organisationer og som publikum. Samtidigt er der også flere dele af samarbejdet, vi kan tage med os fra disse koncerter. ”Det har været både pointen og oplevelsen for os på Betty Nansen, at det er fedt at blive udfordret på et udtryk, der er et andet end det vi er vant til. Vi kan nogle gange godt være lidt ærgerlige over, at teateret tit bliver opfattet som noget fint og pænt. Til koncerterne er der en mere loose stemning, og folk går mere ind og ud til baren, på toilettet og den slags. Det gør man ikke midt i en forestilling på samme måde. Derfor har det f.eks. været fedt pludselig at have dansende publikum i salen til Iris Gold-koncerten, som bare havde en fest”, siger Jette Lin.

Fra begge sider er der altså dele at lade sig inspirere af. Det fremgår især af, hvordan koncertoplevelserne på forskellig vis påvirker tilskuere på forskellige måder, afhængigt af sceneriet og den stemning det skaber. Udover det byder dette samarbejde også de afviklende parter op til dans, i form af nye udfordringer som bliver skabt, når vi bevæger os ind i hinandens rum. Iscenesat-samarbejdet mellem Betty Nansen teatret og Roskilde Festival giver mulighed for at skabe en ny stemning og bevæge os frit i forskellige rum, når vi arbejder på nye måder.

 

Skriv en kommentar