Roskilde Festivals programchef, Anders Wahrén, har sat et par overskrifter på årets plakat, der blandt andet rummer legender, en stærk vækstlagspakke og artister fra alle verdens hjørner.

I årets program er der ekstra fokus på kunstnere med noget på hjerte. Artister, der vil flytte publikum gennem kunst og musik. Vi har spurgt Anders Wahrén, hvordan programmet adskiller sig fra de tidligere år, og hvem af de nye tilføjelser, vi bør holde særligt øje med. Find plakaten i bunden af artiklen.

Unge kunstnere – med noget på hjerte

Årets program viser, at der blæser nye vinde. Programmet er spækket med unge headliners, der udfordrer de store legender. Fra programchef Anders Wahrén lyder det:

”Vi har det flotteste og mest diverse vækstlagsprogram nogensinde – på tværs af musik, kunst og aktivisme – og så synes jeg, vi går i takt med de bevægelser og strømninger, der er blandt særligt vores meget dedikerede unge deltagere”.

“Jeg bliver stolt, når vi kan tiltrække kunstnere, som har noget på hjerte udover at underholde”

– Anders Wahrén, Roskilde Festivals programchef

I år er der særligt mange kunstnere på programmet med noget på hjerte. Og det er ikke tilfældigt, at disse har fået ekstra meget plads i programmet.

”Jeg bliver stolt, når vi kan tiltrække kunstnere, som har noget på hjerte udover at underholde. Der er rigtig meget blandt vores indhold, som ikke fungerer på en hvilken som helst festival, men som virker indlysende, når man ser det i kontekst af Roskilde Festival. Det, synes jeg, er værd at bemærke”, fortæller Anders Wahrén.

Harmoni mellem program og festivalplads

I år er der en ambition om, at programmet spiller bedre sammen med områderne på festivalpladsen. Det har ledt til en genfødsel af scenerne Countdown, Apollo og Avalon:

”Countdown kommer til at ligge i det nye Central Park område, som vi tror får et virkelig godt samspil med det øvrige liv på festivalpladsen. Apollo rykker mod nord til den gamle Avalon placering og får samtidigt en visuel overhaling. Og sidst men ikke mindst er der Avalon, der for første gang nogensinde kommer til at byde på musik i det nordøstlige hjørne af pladsen”, fortæller Anders Wahrén om rokeringerne af scenerne.

Derudover vil der igen i år være en række visuelt stærke Arts-indslag i programmet.

”Vi vil bl.a. kunne se Claudia Comtes kæmpe ”ME WE” værk i træstammer, og, traditionen tro, et stærkt samlingspunkt i Art Zone omkring Assume Vivid Astro Focus-platformen, der giver plads til både talks og små performances”, fortsætter Anders Wahrén.

Ligesom programmet spiller sammen med rammerne, spiller det også i høj grad sammen med deltagerne:

”Meget af kunsten kommer først rigtig til live, når det møder indbyggerne til Roskilde Festival 2019. Så det er mange elementer, der gør programmet unikt udover selvfølgelig dét faktum, at vi som altid præsenterer et program, hvor mindst 75% af indholdet er noget, vi aldrig har præsenteret på Roskilde Festival før”.

Vi har bookinger med kunstnere, som vi ved gør rigtig meget ud af deres shows”

– Anders Wahrén, Roskilde Festivals programchef

Vilde sceneshows og dobbeltkoncerter

I de senere år har vi oplevet en håndfuld shows, hvor kunsterne forbereder noget særligt til festivalen. I år er der ligeledes spændende performances at se frem til:

”Vi har bookinger med kunstnere, som vi ved gør rigtig meget ud af deres shows. Christine and the Queens, Marina, Robyn, Behemoth og Travis Scott, for at nævne nogle få, og så har vi et par sammenbragte shows til lejligheden, som dobbeltkoncert med Full of Hell og The Body, Zeitkratzer, der fortolker Kraftwerk på strygere og en helt særlig performance, hvor Baby in Vain møder Det Kongelige Teaters unge dansetrup Corpus. Også værd at nævne er Hannah Tocicki Anberts inddragende stilhedsoptog på campingpladsen, som adresserer tidens præstationskultur med en vandrende performance, hvor det bare handler om at være sammen i stilhed”.

David Byrne var en af mange kunstnere, der leverede et show udover det sædvanlige i 2018. Foto: Christian Hjorth

Ikoner og nye stjerneskud

I dagens offentliggørelse er 67 navne kommet på plakaten. Vi spurgte Anders Wahrén hvilke af dem, vi især bør have øjnene rettet mod:

”Det er selvfølgelig nemt at få øje på Janelle Monáe, der vender tilbage for tredje gang og nu spiller på Orange. Vil man have overraskelser i den urbane stil, så kan Saweetie og Sheck Wes være værd at tjekke ud. Er det rocken, der trækker, må man ikke overse Johnny Marr fra The Smiths, der sammen med Noel Gallagher slutter sig til de tre gange Robert; -Plant, -Dylan og -Smith (The Cure) – som garanterer, at der er nok legender at tage af”.

Fra hjemlige himmelstrøg er der også en række nye tilføjelser:

”Jada er ikke til at komme udenom. Hvem ved, om det er Selma Judith, Hjalmer eller en helt tredje fra vores bugnende hylder på Rising og Countdown, der bliver de næste til at tage skridtet videre til større scener?”, fortæller Anders Wahrén og fortsætter:

”Skal vi lidt ud i verden igen, så er vi afsindigt stolte af at kunne præsentere Jorge Ben Jor, der er en kæmpe stjerne i Brasilien og anerkendt som samba rockens gudfader. Han er helt sikkert en inspiration for mange af de yngre kræfter, vi præsenterer – og interessant at præsentere netop nu hvor alle genrer med præfikset ”latin” boomer i musikverdenen. Med Rosalía fra årets program som en af højdespringerne”.

Videnskabelig aktivisme og partikelfysik

Ud over musik og kunst er Roskilde Festival i år heldige at kunne præsentere videnskab i verdensklasse i et nyt samarbejde med CERN og Niels Bohr Institutet. Til sommer kan deltagerne bygge deres egen detektor og se de elementarpartikler og kosmiske stråler, som konstant regner ned over dem. De kan bygge solcelleanlæg og lære hemmelighederne bag alkohols fysiske (og sommetider magiske) egenskaber.

Samarbejdet byder også på debatter om, hvorvidt fremtidens bæredygtige energikilder kommer fra atomkraft eller vindenergi, og deltagerne kan møde den selverklærede etiske hacker Freaky Clown, der beretter om sine op- og nedture med at bryde ind i samfundets økonomiske institutioner. Anders Wahrén uddyber:

”Vi er enormt nysgerrige efter, hvordan videnskab og læring passer ind i vores program, der jo ofte fokuserer på at skabe sociale og bæredygtige forandringer. CERN og Niels Bohr Institutet kommer med en enestående videnskabelig tyngde, så det bliver både nørdet, sjovt og tankevækkende. Men frem for alt handler det om at forholde sig nysgerrigt og kritisk til omverden, og her tror jeg, at videnskaben har et kæmpe potentiale sammen med kunsten på Roskilde Festival”.

Forventningens glæde

Der er noget for enhver smag på årets program. Men hvem glæder programchef Anders Wahrén sig selv allermest til at opleve?

”Sidste år var mit go-to svar på det spørgsmål, at jeg glædede mig til at høre Anderson Paak lukke Arena, så jeg kan vel passende sige, at jeg glæder mig til Cypress Hill (som jeg missede på min første festival i 1996!). Men jeg er også virkelig spændt på at se et friskt bud på politisk engageret musik med Silvana Imam, som så kan give stafetten videre til Bob Dylan – der for mange stadig er protestsangenes fadder”.

Anders Wahrén har taget én for holdet og lovet at passe kontoret, når Tears for Fears spiller, for de står nemlig allerøverst på listen hos nogle af de andre bookere.

Udforsk programmet for Roskilde Festival 2019 her

Årets plakat i al sin pragt.
Previous articleMød bestyrelseskandidat Marianne Ifversen, der vil arbejde for endnu mere sammenhæng mellem medlemmer og bestyrelse
Next articleLars Frelle-Petersen er ny bestyrelsesformand i Foreningen Roskilde Festival
Oliver Mellergaard

Oliver Mellergaard

Som barn blev Oliver installeret på sin fars skuldre foran Orange, og da han lærte at gå, samlede han pant til tonerne af den musik, der senere skulle blive hans altoverskyggende passion. Siden har han jublet, danset, grinet og grædt sig gennem utallige uforglemmelige oplevelser på Dyrskuepladsen. Oliver er uddannet cand.mag i Film- og medievidenskab på Københavns Universitet, udøvende musiker, fast koncertgænger og den stolte ejer af en voksende vinylsamling.

Seline Dam Temiz

Seline Dam Temiz

Seline har, med sine erfaringer og lærdomme som antropologistuderende på Københavns Universitet, nærmest professionelle kundskaber i at kigge på og beskrive mennesker. Intet sted bedre for at udfolde dette end på Roskilde Festival. Deltagerobservation har der været rigeligt af, siden hun første gang i 2011 drog ud på feltarbejde i Danmarks største mudderpøl. Hun har det allerbedst ved at stå med nok plads i menneskemængden til at jonglere med én øl i hver hånd og samtidig svinge hofterne til bløde tunes. 2013 var hendes første år som frivillig på festivalen, hvor hun rullede pølsehorn i 32 timer i en madbod ved Skate-scenen. Siden er det blevet til ølskænkning ved Orange Scene og et igangværende praktikophold i Roskilde Festivals kommunikationsafdeling.

Skriv en kommentar