Det er første gang i år, at Marianne Ifversen ikke har sat aftryk på årets musikprogram på Roskilde Festival. I stedet sætter hun nu sine aftryk i foreningen Roskilde Festivals bestyrelse.

Det hele startede med en historie, som Marianne Ifversen har fortalt mange gange. Historien om Next Stop Sovjet, en koncert på den Røde Plads i Moskva og hendes møde med Leif Skov, som blev begyndelsen på hendes 28 år som frivillig på Roskilde Festival.

“Vi spurgte ham (Leif, red.), fordi vi havde brug for hjælp til at sikre en tilstrækkelig logistik. Han sagde ja. Så lærte jeg ham at kende, han lærte mig at kende og så spurgte Leif, om jeg ikke ville arbejde i pr-gruppen.” fortæller Marianne Ifversen.

Om Marianne Ifversen

52 år, arbejder som overlæge på Rigshospitalets børneafdeling, bor i Vanløse.

Var til sin første Roskilde Festival i ‘87, startede som årsfrivillig i PR-gruppen i ‘90, musikgruppen i ‘92 og blev valgt til Foreningen Roskildes bestyrelse i ‘16. I dag er hun også engageret i rundviser-gruppen.

Efter to år som frivillig i PR-gruppen startede hun i musikgruppen, som er der, hvor hun har haft de fleste af sine år som frivillig. Her har hun været med til at booke en lang liste af internationale navne som The National, Rammstein, Sonic Youth og Einstürzende Neubauten.

“Jeg har været med i mange år, så der er jo rigtig mange navne, jeg er stolt over at have været med til at booke,” fortæller Marianne Ifversen.

Professionalisering af musikgruppen

Da Marianne i 1990 startede i PR-gruppen, var stort set alle frivillige. I takt med at Roskilde Festival har udviklet sig og er blevet professionaliseret er der kommet flere ansatte i organisationen. Til sidst var de kun to frivillige i musik gruppen, hvoraf Marianne var den ene.

“Det ændrer på dynamikken og forskellige andre ting. Fra at musikgruppen blev inddraget i flere tværgående teams, er det i højere grad blevet ren booking.” siger Marianne Ifversen.

Hun savnede kontakten til de tværgående teams, indflydelsen på de overordnede linjer, og det savn har over mange år udviklet sig til, at hun i 2016 valgte at stille op til bestyrelsen i foreningen Roskilde Festival.

“Jeg tror det er vigtigt, at der sidder nogen i bestyrelsen, som har forståelse for vores publikum og vores DNA. Desuden ville jeg gerne være med til at udvikle den festival, jeg for så mange år siden forelskede mig i.”

Frivillig tre årtier

Noget af det Marianne Ifversen mener at hun bidrager med i bestyrelsen er balance.

“Jeg prøver at være med til at skabe en fornuftig strategi fremover og sørge for, at vi får overskud af fællesskab, økonomi og kreativitet.”

“Nu har jeg været frivillig på Roskilde Festival i tre årtier, og jeg har en god fornemmelse af frivilligheden på festivalen, og det er centralt, at vi fortsat kan understøtte at frivilligheden er et af de bærende elementer på festivalen.” siger hun.

Marianne Ifversen har gennem sin tid som booker været på mange festivaler i andre lande og i andre størrelser. Ifølge hende er Roskilde Festival helt unik, fordi frivillighed er en så central del af organisationen. Ingen andre festivaller ville kunne have så mange frivillige og samtidig levere kvalitet af Roskilde Festival-kaliber. Og det, mener Marianne Ifversen, gør at Roskilde Festival er langt over niveau i forhold til mange andre festivaller.

“Kvaliteten ville ikke være lige så høj, som den er hos os.”

Alligevel erkender Marianne Ifversen, at man ikke skal udnytte de frivillige. Det er vigtigt for hende, at både unge og gamle bliver ved med at komme, fordi det er sjovt at lægge en frivillig indsats. Og hvis hun skal give et råd til alle frivillige, så er det, at man skal huske, at man er der for publikum.

Ydmyghed over for publikum er det vigtigste

“Man skal kunne lide og forstå dem. Det er vigtigt, at man kan sætte sig ind i de valg, man tager og hvad de har af konsekvenser for publikum. Ydmyghed over for publikum er det vigtigste.” siger Marianne Ifversen.

Introducerer de unge for fællesskabet

“Grunden til at jeg synes Roskilde Festival er så fantastisk er, at jeg synes det er super vigtigt, at man får engageret en masse unge mennesker på det tidspunkt i deres liv, hvor de er i gang med at have deres formative år. Så for mig er det et kæmpe privilegium også at kunne være med til at præge deres dannelsesrejse.” siger Marianne Ifversen.

Jeg synes, det er ekstremt vigtigt, og det er nærmest blevet vigtigere og vigtigere med årene, at man viser, hvad et fællesskab kan være

Hendes store håb er, at hun gennem Roskilde Festival kan være med til at præge dem i en retning, hvor de lærer at være en del af et større fællesskab, hvor de ikke tænker ‘hvad får jeg ud af det’, men ‘hvad kan jeg gøre for andre’.

“Jeg synes, det er ekstremt vigtigt, og det er nærmest blevet vigtigere og vigtigere med årene, at man viser, hvad et fællesskab kan være. For man kan ikke lære dem det, men man kan vise dem det, hvad styrkerne ved et fællesskab kan være i stedet for at hive nogle ting ned over hovedet på dem, og så gør man det via det, som på mange måder er en optimal måde, nemlig mens de er glade og oplever nogle rigtig fede ting.”

Musik er ifølge Marianne Ifversen nemlig det, som er med til at knytte mennesker allermest sammen. Og spørger man den erfarne musikbooker, hvad hun skal se på festivalen i år, så skal hun helt sikkert se Gorillaz, David Byrne, alt på Gloria og Eminem.

“Jeg skal helt sikkert se Eminem, når nu vi har kæmpet for at få ham på plakaten i så mange år,” fortæller hun.

Så måske har Marianne Ifversen alligevel sat et lille aftryk på årets musikprogram.

 

Skriv en kommentar