Den danske virksomhed Skotlander har lanceret en rom lagret i den Orange teltdug. RoskildeNyt tog en snak med fabrikanten bag og smagte på varerne i den nye eksklusive rombar på 8th street foran Orange Scene.

Den danske romproducent Skotlander har i flere år eksperimenteret med forskellige måder at lagre rom på. De har lagt tønder i konstant atmosfære i en beskyttelsesbunker, og for øjeblikket har de en tønde liggende og skvulpe rundt i lasten på en gammel træskonnert, der står ud fra Københavns Havn. De har længe leget med en idé om at lagre deres rom i en hermetisk lukket atmosfære, og her kommer Roskilde Festival ind i billedet. Med Orange scenes kolossale plasticdug råder festivalen nemlig over en helt perfekt ramme for projektet.

Foto: Skotlander Rom

RoskildeNyt har talt med Anders Skotlander, der har inviteret til en prøvesmagning i Skotlanders speak easy foran Orange scene. Han fortæller, at ideen blev mødt med åbne arme:

”Det var en løs idé, vi havde rumsteret med i et par år, men da vi blev mere seriøse og kontaktede festivallen og holdet bag Orange scene, var de med på den med det samme.”

Det gamle telt er med

I praksis er det byggeleder på Orange scene, Anders Hinding, der har stået for det praktiske arrangement. ”For det første gælder det jo om at vide, præcis hvor man har placeret rommen”, forklarer Anders Skotlander.

”Men derudover er der faktisk en ekstra Roskilde-kuriøsitet ved indpakningen: For at undgå at rommen kommer i kontakt med selve teltdugen, har tønden ligget pakket ind i et ekstra lag, nemlig et stykke af den oprindelige Orange Scene, som blev lavet til Rolling Stones’ Europa-tourné i 1976. Og med alle flasker følger en lille mærkat lavet af dette.”

Folkene bag Skotlander har efter eget udsagn været på Roskilde Festival mange år ”på den anden side af baren”, men har I år i forbindelse med lanceringen af Skotlander Orange bygget en lille, ”hemmelig” Lounge med plads til ti personer pr seating. Her præsenterer de deres forskellige rom i samarbejde med bartender Søren Krog Sørensen, der har komponeret cocktails af et lidt mere eksklusivt tilsnit, end man normalt ser på Roskilde Festival, som eksempelvis hvid rom med fermeneteret honning, stikkelsbær, vilde markblomster og syltede svampe.

Foto: Skotlander Rom

Fed og floral

Den særlige Orange rom bliver, udover at blive solgt i en meget begrænset serie, også brugt som særlig gave til alle kunstnere på årets festival, der modtager en flakse med en særlig etiket med band- eller kunstnernavn påtrykt. Det betyder, at First Aid Kit kan se frem til at nyde en meget stærk rom, med en syrlig aroma, næsten helt uden den klassiske vanilleduft, og en fed dråbe med klare florale elementer. Hvis det københavnske hardcore-band LLNN skal kunne optræde efter at have nydt rom i deres eget navn, vil det dog nok være en hjælp med en lille dråbe vand, der hjælper til at åbne smagen, som afslører toner af brun farin og en snert af røde druer. Selvom Eminem kun får ét shot, vil han kunne nyde en eftersmag, der rummer masser af terroir, en næsten blodigt mineralsk dybde, men som samtidig er næsten uden basisk bitterhed.

Al Skotlanders produktion er i den sande Orange ånd helt økologisk.

Skriv en kommentar