Årets sidste fællesmøde inden festivalen var todelt: Først indvielsen af et nyt kunstværk og siden havefestlig stemning til mødet ved Vor Frue, hvor der var smagsprøver fra årets festival. Se billedserie fra fællesmødet nederst i artiklen.

Ude midt i det, der inden længe udgør et midlertidigt hjem for tusindvis af festivalgængere, står en pavillon en bålplads og nogle små stenskulpturer.

Tilsammen udgør de kunstværket ‘Ursuppen’, som var omdrejningspunkt i første del af fællesmødet den 24. maj. I anledning af Ursuppens indvielse var der popcorn over bål, festival-lunkne øl og taler fra Claus Larsen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget i Roskilde Kommune, Signe Brink Wehl, leder for Team Arts og ikke mindst kunstneren bag værket, René Schmidt. Han er fra Viborg, og han er lidt af en karakter. Se ham fortælle om værket herunder:

Spiselige og informative smagsprøver

Med fuglesang som lydtapet og lavthængende sol i baggrunden bød Signe Lopdrup de fremmødte ildsjæle velkommen til fællesmødet ved det store depot i Vor Frue.

Efter en kort intro fra direktøren kunne de fremmødte mæske sig i spiselige smagsprøver fra festivalen. Umiddelbart vandt de fedtholdige sliders og svenske økologiske pommes frites over det sundere indslag, en asiatisk inspireret grøntsagsret. Den gik måske heller ikke så godt til øl.

Godt ladet op med mad og drikke blev deltagerne budt på smagsprøver fra festivalen af den informative frem for den spiselige slags. Menuen stod på seks forskellige: Et om det nye campingområde, Leave no trace, om miljøkampagnen Green Footsteps, et om mad og barer på festivalpladsen, et om kampagnen Orange Together, et om lyden til koncerter og endelig et om frivillige på festivalen. Programmet efterlod kun tid til at overvære tre af oplæggene, og for undertegnede blev det de tre sidstnævnte.

Adfærdskampagne og ny lyd

‘Orange Together’ er overskriften på den adfærdskampagne, som blev sat i værk, efter Roskilde Festival sidste år kom i modvind efter artikelserien ‘Roskilde uden samtykke’ i Politiken. Mads Mikkelsen, divisionschef i Kultur og Kommunikation, fortalte sammen med Jesper – også med navnet – Mikkelsen fra bureauet Volumeer om den omfattende kampagne, der løber både før, under og efter festivalen.

På festivalen vil den især komme til udtryk gennem workshops og kortspil på festivalen, der skal få de unge til at blive bedre til at tale om seksualitet og grænser. Workshop og kortspil bliver afviklet af frivillige fra Sex og Samfund og andre organisationer, der arbejder med seksualitet og krænkelser, og det er målet, at hele campingområdet skal dækkes, så alle i lejrene bliver opmærksomme på problemet og tager del i samtalen om, hvordan vi løser det.

Når man ikke lige sidder i sin lejr under festivalen, er man forhåbentlig ude at høre koncerter. Og de skulle eftersigende komme til at lyde ekstra godt i år. Det kunne Lars Lillengren, Teamchef i Indhold, med stolthed berette. Roskilde Festival er nemlig gået ind i et nyt partnerskab med den amerikanske lydgigant Meyer Sound. De næste fem år får festivalen leveret al lydudstyr derfra, og det åbner op for helt nye muligheder for at udvikle og perfektionere lyden af Roskilde. Læs mere om det her.

Flere vil være frivillige

Det går rigtig godt med at rekruttere frivillige – langt bedre end de to foregående år. Det fortalte Inge Vahlgren, der er leder for Team Frivilligudvikling, i sit oplæg. Hun mener til dels, at det skyldes, at festivalen er udsolgt, men også at den officielle hjemmeside er blevet mere frivilligvenlig. Det er simpelthen blevet nemmere at gennemskue, hvordan man bliver frivillig.

Endelig fortalte Inge også om de gode faciliteter i Volunteer Village, som mange frivillige desværre ikke kender til. Man kan, ligesom sidste år, få masseret de festivaltrætte muskler i Welness-teltet. De billige madboder har fået en opgradering. Og så er der kommet en ny relax garden, hvor man rigtig kan flade ud.

Som prikken over i’et (i Roskilde) blev årets udgave af ‘This is Roskilde’ lanceret. Tjek den ud, hvis du vil blive klogere på dette års Roskilde Festival.

This slideshow requires JavaScript.

Previous articleFrivillig-stafetten: “Nu siger jeg noget helt vildt cheesy…”
Next article10 frivilligfrynser du skal kende til på Roskilde Festival 2018
Ina Jacobsen

Ina Jacobsen

Ina havde en hård Roskilde-debut i regnvejrsåret 2007, hvor hun på den første musikdag stod midt på pladsen ved servicecenter West med mudder til knæene og bekymringer om et forlist telt i hovedet, men alligevel tænkte: Når jeg stadig synes, det her er fedt, selvom det er så frygteligt, så må jeg virkelig synes, at her er fedt! Det fik hun ret i, for siden har hun ikke misset Roskilde-ugen en eneste gang, og hun kan ikke forestille sig at stoppe med at komme på festivalen, før hun bliver så gammel, at hun ikke længere kan stå op til koncerterne. Ina har en baggrund i statskundskab og journalistik, og for tiden arbejder hun på en højskole.

Rasmus Kongsgaard

Rasmus Kongsgaard

Rasmus har i sit arbejde beskæftiget sig med at skrive om frivilligt arbejde. Han er fascineret af den indsats og entusiasme de frivillige på Roskilde Festival lægger for dagen. Sidste år langede han øl over disken som frivillig, og blev smittet af lysten til at deltage i festivalen som frivillig.

Skriv en kommentar