Det handler stadig om at skabe forandring i fællesskab på Roskilde Festival. Men på baggrund af mediekritik og misforståelser får nogle temaer ekstra opmærksomhed frem mod Roskilde Festival 2018.

Det var budskabet, da festivalårets officielle startskud lød til Roskilde Festivals kick-off-fællesmøde i København den 8. november 2017.

Scenen var sat på KPH Volume på Enghavevej i København, hvor omkring 250 årsfrivillige og sekretariatsansatte var mødt op for at høre om visionen for næste års Roskilde Festival. Der blev krammet, hilst på nye ildsjæle og småsludret i den gamle rangérhal, hvor der blev serveret chiligryde, inden aftenens program gik i gang.

Varm, krydret mad på en råkold dag.

Festivaldirektør, Signe Lopdrup, bød velkommen og gjorde til en start klart, at der ikke er meget nyt under solen hvad angår visionen for Roskilde Festival 2018. Værdier og formål er stort set uforandrede.

Hun understregede med afsæt i sensommerens momsfritagelsesdebat, at ”almennyttige formål ligger til grund for alt, der foregår i forbindelse med Roskilde Festival,” og ramte på den måde hovedet på sømmet, hvad angår en af festivalens evige udfordringer: Nemlig at sikre at ikke bare vi, der skaber festivalen, men også den brede offentlighed, politikere og journalister er klar over, hvad Roskilde Festival er for en størrelse i forhold til det øvrige samfund:

”Roskilde Festival er en grænsesøgende, kulturpolitisk manifestation, der sætter et mærke i verden og går forrest for at gøre det. Uafhængig, uden sammenligning, umulig at kopiere,” som det hedder i visionen.

Direktør Signe Lopdrup præsenterede visionen for 2018, som har en klar orange tråd til visionen fra 2017.

Program 2018: Oplevelser på tværs

Efter en hurtig præsentation af årsudtrykket og et demokratisk valg af designet på frivillig-T-shirten anno 2018 var det tid til miniforedrag rundt om i hallen. Her kunne de fremmødte shoppe rundt mellem 10 forskellige temaer om alt fra campingområdets indretning til overordnet organisationsudvikling.

Programchef Anders Wahrén og chefkurator Signe Brink Wehl fortalte om den nye indholdsstrategi på tværs af udtryksformer, som i tråd med den øvrige vision sigter mod at skabe rammer for kunstoplevelser, der rækker ud over festivalpladsen og sætter mærke i verden året rundt.

Var der lidt tid til overs, kunne man sætte et blad på motivationstræet og fortælle, hvorfor man vælger at være en del af Roskilde Festival.

Krænkende adfærd – IKKE på Roskilde Festival

Der var ganske mange, der gerne ville høre Sofie Dahl fra Gæster & Sikkerhed og talskvinde Christina Bilde fortælle om festivalens indsats mod krænkende adfærd under overskriften This is NOT Roskilde. De to fortalte, hvordan Roskilde Festival nu tager arbejdet med at dæmme op for krænkende adfærd et skridt videre frem mod 2018.

Roskilde Festival har haft fokus på krænkende adfærd med indsatsen CARE de seneste tre år. Frem mod 2018 er der lagt an til en 360-graders indsats, der tager højde for alt fra tryghedsskabende pladsdesign til holdningsændrende arbejde gennem det opsøgende team (DOT).

Desuden arbejder Roskilde Festival sammen med en lang række samfundsaktører, lige fra Rigspolitiet over andre festivaler til Kvinfo omkring designet af indsatsen.

Der skal sættes ekstra ind over for krænkende adfærd på Roskilde Festival. Her workshop om emnet med talskvinde Christina Bilde.

Aftenen sluttede med minikoncert fra drømmepopperne i danske Goss, der med Prince-falset og sprøde rytmer sendte de mange ildsjæle videre ud i den begsorte novembernat med en gnist af festivalforventning.

Aftenen sluttede med koncert med det danske band Goss.
SHARE
Previous articleRoskilde Festival 2018 – in the making. Kick-off!
Next articleDerfor har vi booket Scour til Roskilde Festival 2018
Julie Nørløv

Julie Nørløv

Julie har Roskilde i hjertet, og det har hun haft siden hun deltog i festivalen for første gang i 1995. Undtaget et enkelt år i starten af nullerne (også kendt som skandaleåret) har hun været med på Dyrskuepladsen hver gang lige siden som frivillig, ansat eller helt almindelig glad gæst. Julie er uddannet cand. mag. i moderne kultur og kulturformidling fra Københavns Universitet. Hun har arbejdet som journalist, redaktør, kommunikations- og pressemedarbejder og kom med i intern kommunikation på Roskilde Festival i efteråret 2014, hvor hun giver den som redaktrice.

Skriv en kommentar