På det nye sceneområde East var der plads til undergrunden og kærlighed til nichegenrerne.

Solen banker ned over campingpladsen søndag eftermiddag. På det nye sceneområde, East, bader hundredvis af tilsyneladende euforiske festivaldeltagere i solskinnet og benhårde trance-rytmer, der strømmer ud fra det potente anlæg. East er bygget op af containere med en scene, der er så lav, at de optrædende ikke er meget højere end de dansende. Det giver indtryk af, at DJ’s og dansende er én stor fest. En mand har taget sin plastikstork med, som han holder frem mod dj’en som en slags offergave, mens folk brøler festenergien ud og spontankrammer foran scenen.

East havde premiere på årets Roskilde Festival, og her, på en solfuld søndag eftermiddag, godt et døgn efter at tusindvis af festivalgæster erobrede campingområdet, ser det ud til, at scenen er blevet taget vel i mod af de mange dansende og festende mennesker på området.

Mere balance i musikken på camping

En af ideerne med den nye scene er at skabe mere balance i de musikalske indslag på camping i dagene frem til, at den indre festivalplads åbner. Det fortæller Thomas Jepsen, der er booker på Roskilde Festival. Derfor er musikken rykket fra Skate-området i West til East, hvor de lokale indbyggere i kvarterer som Maker og Dream City nu har knap så langt til de sprøde toner.

Søndag aften på EAST stod rap- og grimeeksperterne fra Droz Daily Steezin for programmet. Fotograf: Rasmus Kongsgaard

Programmet på East er blevet til i samarbejde med en række danske musikalske undergrundsaktører, og fra lørdag til tirsdag kunne man på Roskilde Festival opleve så forskellige genrer som såkaldt verdensmusik, hård elektronisk bas og hitparade med hip hop. Hver dag bød på to gange seks timers musik fra arrangører som Phono Festival, TAPE og Worldly & Turning Tables.

Donationer til undergrundsflagskibe

Som en del af Roskilde Festivals samarbejde med de forskellige undergrundsflagskibe, har festivalens vækstlagspulje valgt at støtte Phono Festival, TAPE og Manna, der alle havde fået mulighed for at sammensætte et af de seks timer lange sæt på East. Donationerne bliver brugt til alt fra indkøb af gear til afvikling af arrangementer rundt om i Danmark.

Fotograf: Rasmus Kongsgaard

Pengene kommer fra det overskud, som hvert år genereres på Roskilde Festival af de mange frivillige, og som alle bliver delt ud til forskellige almennyttige og godgørende formål. Og samarbejdet med undergrundsarrangørerne er ifølge booker Thomas Jepsen på mange måder frugtbart. Han glæder sig over, at de forskellige organisationer kommer ud i øjenhøjde på East, hvor festivalens deltagere kan opleve musik, der ikke nødvendigvis kører i tung rotation på P3.

En anderkendelse af kærligheden til undergrunden

RoskildeNyt mødte manden bag søndag aftens seks timer lange sæt, Danijel “Drux” Deletic fra bloggen Droz Daily Steezin, som midt i eftermiddagens heftige omgang psytrance var ved at tage i mod den betragtelige gruppe af mennesker, der skulle fylde aftenen med svedige beats og rappe rim.

Danijel “Drux” Deletic fra Droz Daily Steezin, der kuraterede søndag aften på EAST. Fotograf: Rasmus Kongsgaard

”Det er en anerkendelse af Droz Daily Steezin og vores kærlighed til hip hoppen, at Roskilde Festival giver os mulighed for at dele kærligheden med publikum her,” siger Danijel “Drux” Deletic, der mener at publikum på Roskilde Festivalen er særligt åbne over for ny musik. Og kiggede man ud over de fuldt festende festivaldeltagere på denne søndag eftermiddag, der gav den gas til psytrance, som var det deres livs koncertoplevelse, er man tilbøjelig til at give ham ret.

 

DE SPILLEDE OP

På East i 2016 spillede følgende musikorganisationer op til dans:

  • Psytrance, Progressive og Fullon entusiasterne bag Daily Dak
  • Rap og grime bloggen Droz Daily Steezin, der også arrangerer koncerter
  • Den odensiaske elektroniske festival, Phono med Apeiron Crew. Phono Festival har i år modtaget en donation fra Roskilde Festivals Vækstlagsfond
  • Den musikalske NGO, Turning Tables
  • House-dj’sene Fat Breaks and Jersey, kurateret af Emil Lange og Eloq
  • Københavns-baserede boogie-entusiaster Manna med Fyraftensboogie, som i år modtog en donation fra Roskilde Festivals Vækstlagsfond
  • Det århusianske spillested, TAPE, der også er på listen over Roskilde Festivals donationsmodtagere i 2017

 

SHARE
Previous article“Her energy spread to me” – first time volunteers at Roskilde Festival.
Next articleKlub Rå – overraskelsen var i fokus
Julie Nørløv

Julie Nørløv

Julie har Roskilde i hjertet, og det har hun haft siden hun deltog i festivalen for første gang i 1995. Undtaget et enkelt år i starten af nullerne (også kendt som skandaleåret) har hun været med på Dyrskuepladsen hver gang lige siden som frivillig, ansat eller helt almindelig glad gæst. Julie er uddannet cand. mag. i moderne kultur og kulturformidling fra Københavns Universitet. Hun har arbejdet som journalist, redaktør, kommunikations- og pressemedarbejder og kom med i intern kommunikation på Roskilde Festival i efteråret 2014, hvor hun giver den som redaktrice.

Skriv en kommentar