For at tiltrække flere udenlandske publikummer, havde Roskilde Festival 2016 reserveret et område i Camping Øst til de såkaldte Road Trip-busser, der bringer festivaldeltagere fra en række svenske og norske byer direkte til Dyrskuepladsen. Vi besøgte Road Trip-lejren for at høre nærmere om konceptet og finde ud af, om der var en norsk-svensk ghetto at finde i Smatten.

Roskilde Road Trip er en tilbudspakke, der har til formål at gøre det nemt og bekvemmeligt for udenlandske gæster at deltage i Roskilde Festival. I stedet for selv at skulle sørge for transport, ligge i kø og hvad der nu ellers måtte være af praktiske udfordringer, bliver deltagerne kørt direkte fra en lokal busstation til festivalpladsen, hvor de stille og roligt kan stille deres telt op i et reserveret område. Med i pakken er også lokale guides fra hjembyen og et shopping break i en Bilka, så deltagerne ikke engang behøver at medbringe makrel i tomat hjemmefra – eller hvad nu den svenske og norske campingfavorit måtte være.

Konceptet har allerede etableret sig solidt i den norske hovedstad, hvor Oslo Road Trip i år medbragte hele 250 deltagere. Marte Nilsen, der er guide på Oslo Road Trip, fortæller, at førsteudgaven af pakketilbuddet sidste år var en bragende succes, og at alle deltagere i evalueringsskemaet på busturen hjem svarede ja til, at de ville anbefale deres venner at tage med. Derfor er hun ikke overrasket over, at interessen har været endnu større i år: ”Jeg tror, at vores koncept passer rigtig godt til Roskilde-debutanter. Det er en virkelig let og sikker måde for folk at tage på festivalen for første gang. Det er en god måde at give nye, og ofte meget unge, festivalgængere en god oplevelse.”

3 International_Camp_Inez_Dawczyk-11
Foto: Inez Dawczyk

Unik stemning på Roskilde Festival

Rent tilmeldingsmæssigt har det været noget sværere for de to svenske Roskilde Road Trips fra henholdsvis Göteborg/Malmö og Stockholm, der begge havde deres debut i år. Stockholm-bussen havde således kun 27 deltagere med, og guiden Caroline Dickson fortæller, at den store udfordring har været at kommunikere det helt særlige ved ”the Orange Feeling” til folk, der ikke kender til Roskilde Festival i forvejen. The Orange Feeling – som kan beskrives som den meget imødekommende og frie stemning, der hersker på Roskilde Festival – er ifølge hende ikke noget, man finder på festivaler andre steder i Skandinavien. Her er campingområderne ofte meget mindre, hvis der overhovedet hører camping til festivalen, eller det er kun muligt at campe i festivalens musikdage, hvilket betyder, at folk ikke når at komme hinanden så meget ved. Dickson er sikker på, at Stockholm Road Trips rygte nok skal spredes via hendes 27 stærkt begejstrede deltagere, der hurtigt begyndte at hænge ud på festivalen som en stor gruppe i et rigtigt Roskilde-fællesskab.

Foto: Inez Dawczyk
Foto: Inez Dawczyk

”Sid ned og tag en øl”

Men hvad betød det, at alle Road Trip-deltagerne var stuvet sammen i det samme campingområde? Var det nemt for dem at møde resten af festivalen, eller følte de sig lidt udenfor? RoskildeNyts udsendte havde desværre ikke mulighed for at udføre et længerevarende etnografisk feltarbejde, men tirsdag eftermiddag, da vi besøgte Road Trip-lejren, lignende den så mange andre lejre rundt om på pladsen; med folk, der sad i rundkreds og snakkede eller løb rundt og spillede bold. Selvom området var reserveret til Road Trip-deltagerne, ophørte denne reservation dog om søndagen, og andre festivalgængere kom derefter til.

Dickson og Nilsen syntes heller ikke, man kan tale om en ghettoisering af de udenlandske gæster og pointerer, at selvom deres naboer måske ikke lige var danskere, behøvede de ikke at gå særligt langt for at møde dem, eller enhver anden festivalven af underordnet nationalitet:  ”Når som helst man har brug for noget, er folk klar på at hjælpe, og går man forbi en camp, er der straks nogen, der siger ”sid ned og tag en øl”. Det er meget indbydende.  Jeg tror, det er noget, som folk lægger mærke til og virkelig husker,” siger den svenske guide.

 

Skriv en kommentar