Den rwandiske multikunstner Dady de Maximos modeshow If the Sea Could talk indkapslede flygtningekrisen i tøjkollektioner, der fik følelserne til at flyde over i det fyldte Flokkr-telt tirsdag aften i Rising-området.

Alle bænkene i Flokkr-teltet var fyldt med engagerede tilskuere på denne tirsdag aften. Deres blikke fulgte de dragende modeller og frivillige fra Trampolinhuset bevæge sig rundt på den røde løber, der dannede en cirkel omkring publikum. Langsomt. Så hurtigt. Og langsomt igen.

Let saltede kinder blandt publikum afslører, at øjnene bag solbrillerne i dette øjeblik, en tirsdag aften i Rising-bydelen på Roskilde Festival 2016, ikke funkler på sædvanlige festival-begejstrede maner.

IfTheSeaCouldTalk_Modeshow_IngerMarieHelgasdatterMulvad7
Foto: Inger Marie Helgasdatter Mulvad

Intense historier på den røde løber

Flere frivillige asylansøgere og flygtninge fra Trampolinhuset var på den røde løber side om side med rigtige modeller, og det hele flød på magisk vis sammen. Hvem der var hvad, er ikke til at sige, for alles udtryk var intense og fangede publikums interesse.

Modeshowet If the sea could talk var iscenesat og konceptualiseret af multikunstneren kunstneren Dady de Maximo, der selv har været flygtning en gang – i 1994 måtte han flygte fra det borgerkrigshærgede Rwanda, og slap dermed med livet i behold fra folkemordet. ammen med Trampolinhuset og var CAMP værter for tirsdagens arrangement.

 

IfTheSeaCouldTalk_Interviewperson_IngerMarieHelgasdatterMulvad
Nice er frivillig i Trampolinhuset. Foto: Inger Marie Helgasdatter Mulvad

Nice blev hørt i Trampolinhuset

Frivillige asylansøgere og flygtninge fra Trampolinhuset var på scenen for også at blive hørt på årets Roskilde Festival, og en af dem var 33-årige Nice fra Thailand. Selvom hun har fået asyl, er hun vendt tilbage til Trampolinhuset som frivillig. ”I Trampolinhuset bliver vi hørt,” som Nice siger det.

Hun kom til Trampolinhuset, tre måneder efter hun ankom til Danmark som flygtning fra Thailand i januar 2015. Hendes egen rejse gennem det danske asylsystem har ikke været smertefri. Men i Trampolinhuset var der nogen, der lyttede til hende og hjalp hende til at komme i kontakt med de rette mennesker. Trampolinhuset blev for Nice et sted, hvor hun kunne finde det fællesskab, hun havde brug for.

”I Thailand er mange meget racistiske, men jeg vil gerne kunne se ligheden mellem alle folk. Jeg har selv meget højreorienterede holdninger med mig fra Thailand, men jeg vil gerne kunne forstå alle sider,” siger hun og fortæller, at det er noget Trampolinhuset hjælper hende med. Hun er især engageret i fællesskabet med dét formål at kunne se ligheden mellem folk med alle mulige forskellige baggrunde.

Vil ud til flere end bare de venstreorienterede på Roskilde

I Trampolinhuset er Nice nærmest den eneste højreorienterede. Hun repræsenterer på den måde en helt speciel stemme, og hun synes, det er vigtigt også at nå ud til andre end de venstreorienterede, som oftest er engagerede, når det handler om flygtninge.

”Det er vigtigt at repræsentere flygtninge her på Roskilde – og nå ud til både højreorienterede og venstreorienterede,” siger hun. På Roskilde Festival mener hun, at folk på en anden måde har tid til at snakke med flygtninge og asylansøgere og høre deres historier og budskaber.

”Roskilde Festival er en stor mulighed for at gøre opmærksom på flygtninges tilstedeværelse i Danmark,” fortæller Nice. I Trampolinhuset er det til daglig kun venstreorienterede, der hører flygtningenes historier, men på Roskilde mener hun, at udvalget af besøgende er bredere. Hun håber derfor, at hun og de andre fra Trampolinhuset  også kan nå ud til et publikum, de ellers ikke rammer.

IfTheSeaCouldTalk_Modeshow_IngerMarieHelgasdatterMulvad8
Foto: Inger Marie Helgasdatter Mulvad

Gensidig læring mellem flygtninge og danskere

”At være frivillig som flygtning eller asylansøger fra Trampolinhuset giver os en mulighed for at komme ud af de sædvanlige rammer og opleve noget andet. Her er jo masser af kunst og musik”, mener Nice, og modeshowet har akkurat lige bevist, hvordan kunsten og dens kommunikative muligheder er repræsenteret på Roskilde Festival.

”At være her er en mulighed for at kommunikere med nogle i den virkelige verden og gøre opmærksom på vores historier – men også at lære om danskere og dansk kultur,” fortæller hun og understreger, at folk er mere afslappede og modtagelige for den slags på Roskilde.

Stående applaus

Efter modeshowet klappede folk. Stående. Øjne blev tørret med håndflader, der let skubbede solbrillerne en smule op i panden, og næser rundt omkring blev duppet med lommetørklæder. Et eller andet havde ramt publikum. Noget var blevet kommunikeret ud. Og det var og er også Dady de Maximos hensigt; at bruge kunsten til at kommunikere et dybere budskab. At røre publikum gennem sine kreationer i form af kjoler og klæder. Og det var netop dét de kreative kollektioner af kurve, redningsveste og pigtråd båret af intense modeller og flygtninge gjorde denne tirsdag aften.

IfTheSeaCouldTalk_Modeshow_IngerMarieHelgasdatterMulvad5
Foto: Inger Marie Helgasdatter Mulvad
Trampolinhuset og CAMP

Trampolinhuset er et værested for asylansøgere og flygtninge i Københavns Nordvestkvarter. Her er alle velkomne til at mødes og lave aktiviteter, som asylcentrene ellers ikke muliggør. CAMP, Center for Migrationskunst, er Trampolinhusets udstillingssted. Her udstiller kunstnere, der typisk har førstehåndserfaring med tilværelsen som flygtning eller migrant.

Læs mere på www.trampolinehouse.dk, hvor du også kan melde dig som frivillig og på www.campcph.org.

Skriv en kommentar