Vil du og din virksomhed også gerne være en del af Roskilde Festival, men er du i tvivl om, hvordan man bliver det, og hvad det egentlig kræver – så læs med her, hvor Andreas Papadakis fra Lovespring giver dig en top 5 over ting, du skal vide.

Andreas Papadakis. Fotograf: Arthur Cammelbeeck
Andreas Papadakis. Fotograf: Arthur Cammelbeeck

Lovespring sælger biologisk nedbrydelige drikkedunke og fylder gratis folks tomme vandflasker med vand på Roskilde Festival. Overskuddet fra salget af drikkedunkene går til at bygge brønde, hvor der er brug for det. Hvert år de sidste seks år på festivalen har Lovespring solgt nok drikkedunke til at kunne bygge en brønd i Vestafrika, hvor der er mangel på drikkevand. Andreas Papadakis er glad for samarbejdet med Roskilde Festival, blandt andet fordi det giver ham mulighed for at arbejde med sit projekt på en i hans øjne bæredygtig festival, der tager ansvar. Her giver han sit bud på, hvad du skal tænke over, hvis du gerne vil teste din idé af på festivalen:

  1. TRO PÅ DIN IDÉ

Da vi fik idéen, tænkte jeg, at det måtte være tæt på umuligt at komme ind på Roskilde Festival og sælge kildevand. Men vi holdt fast i ideen, fordi vores den er bæredygtig og uegennyttig, for at bruge et ord, den tidligere festivalchef Leif Skov brugte. Derfor var den lige i Roskilde Festivals ånd, og vi blev med at kontakte festivalen og videreudvikle, hvordan det kunne lade sig gøre, indtil vi til sidst ramte den rigtige indgang. Det er i Roskilde Festivals ånd, at vi gør tingene anderledes, end vi normalt gør.

  1. TAG DEL I ET LABORATORIUM FOR BÆREDYGTIGHED

Vi skal bruge Roskilde Festival på den rigtige måde, synes jeg, og det er eksempelvis til at lære at have det rart med hinanden, samtidig med, at alt det, vi går og bruger og smider væk, kan bruges et andet sted. Hele den tankegang er dybt kreativ og kan udfordre os – også til, hvordan vi lever uden for festivalen.

Jeg har været på festivalen i 22 år, og jeg oplever, at den nye generation er bedre til at se, hvordan vi genbruger og ikke blot smider væk. Faren er, hvis vi blot taler om, hvordan vi kan gøre festivalen til en bæredygtig festival – der skal også handling bag. Så se festivalen som et sted, hvor der er mulighed for at gøre tingene på en anden måde.

  1. INDSE, AT ROSKILDE FESTIVAL ER MERE END ET MARKED

Det, der er med til at gøre Roskilde Festival til noget helt særligt, er, når der opstår unikke events, butikker, barer og koncerter. Der er potentiale for at kunne tjene rigtig mange penge på festivalen, og derfor er der rigtig mange, som gerne vil have deres forretningsidé ind på festivalen, men det er vigtigt, at man har Roskilde-ånden med. Med det mener jeg, at indbegrebet af festivalen er kærlighed, respekt og galskab, og en villighed til at hjælpe hinanden og være sammen.

  1. VÆR KLAR TIL AT GIVE NOGET IGEN

Det er benhårdt arbejde at være på Roskilde Festival med dit projekt, for du bruger snildt to måneders forberedelse for at få alting klar og få sat dine frivillige i gang – og så kommer arbejdet under selve festivalen, hvor du sagtens kan komme til at arbejde i døgndrift i hele ugen. Det skal du se som en udfordring, der er værd at løse – fordi du får så meget igen på flere bundlinjer. Du skal derfor være klar til at involvere dig i festivalen 100 %. Du kan ikke forudse opgavens omfang, og det skal du også være klar på. Får du adgang, er der masser af hente, både brandingmæssigt, kreativt og udviklingsmæssigt. Derfor handler det for mig ikke kun om at have en forretning herude – jeg lægger ikke så mange timers arbejde i noget, der ikke betyder mere end tal på en bundlinje. At være en del af Roskilde Festival som iværksætter handler lige så meget om at give en noget tilbage til festivalen – at give folk en god oplevelse, ligesom jeg havde, da jeg var teenager og gæst på festivalen.

  1. OMFAVN DET UFORUDSETE

Hvis du godt kan lide, at der er styr på tingene hele tiden, så er Roskilde Festival ikke noget for dig. Der opstår hele tiden uforudsete udfordringer, som du må være kreativ for at fikse, og det skal du kunne holde ud. Det er en kæmpestor by, der opstår på meget kort tid, og som eksisterer i kun én uge om året, så det er klart, at tingene ikke fungerer, som ude i hverdagen.

Lovespringboden på Roskilde Festival 2016. Fotograf: Arthur Cammelbeeck
Lovespringboden på Roskilde Festival 2016. Fotograf: Arthur Cammelbeeck

 

 

Skriv en kommentar