Roskilde Festival og Tuborgfondet går sammen og siger tak for indsatsen til alle de Roskilde-helte, som gør noget ekstra for at gøre RF endnu federe for os alle sammen. Kampagnen kører over tre år, du kan møde den på alle vores platforme under RF16, og de nominerede kan vinde muligheden for at få deres navn hugget i sten foran Orange Scene.

Du har helt sikkert mødt dem. De der festivaldeltagere, som lige gør den ekstra indsats. Hende som tager en ekstra vagt, fordi hendes veninde er blevet syg. Ham som henter kolde drikkevarer og lækre burgere til hele lejren. Eller lederen, som går hele året og bygger og planlægger, så et område eller en scene på festivalen kommer til at spille max.

Den indsats vil vi gerne hylde. Fordi den er med til at gøre Roskilde Festival til noget helt særligt. Og fordi, den er afgørende for både foreningslivets styrke og vores samfund som helhed.

I år gør vi det med kampagnen You’re a hero #RFhero.

Alberte_RoskildeNyt

Det legende fællesskab

Konceptet er enkelt. Alle kan via Instragram nominere en, som gør en særlig indsats for Roskilde Festival. Det kan være en ansvarlig frivillig, som bruger flere hundrede timer om året på at lave festival, eller det kan være en deltager, som hvert år finder på nye sjove tiltag, som styrker det legende fælleskab. Eneste krav er, at man skal have gjort en særlig indsats for Roskilde Festival.

Men hvorfor lave en særlig kampagne for hylde den frivillige indsats og det ekstraordinære engagement?

”Et simpelt ord som tak, kan rykke meget og både opmuntre dem, der allerede gør en forskel til at fortsætte den gode indsats. Samtidig kan det inspirere andre og give dem lyst til at være med og bidrage. Vi vil gerne slå et slag for at hylde dem, som gør en forskel og bidrager til fællesskabet,” siger Anne-Marie Skov, direktør i Tuborgfondet.

”Og det skal være en tak så højt, at det kan høres både af frivillige, deltagere og af alle andre, der bidrager til fællesskabet – også uden for Roskilde Festival, ” siger Signe Lopdrup, direktør i Roskilde Festival Gruppen.

Men hvorfor er Roskilde Festival så med i sådan en kampagne? Signe Lopdrup peger på flere grunde:

”I forhold til frivillighed, og aktiv deltagelse, så er Roskilde Festival en unik organisation i Danmark. Ingen andre har frivillig ledelse i det omfang, vi har. Og ingen andre har så mange aktive og engagerede deltagere, som har lyst til at bidrage til fællesskabet, som Roskilde Festival. Så vi er stolte af, men synes også det er naturligt, at Tuborgfondet har valgt at samarbejde med netop os, når det handler om at hylde den ekstraordinære indsats for fællesskabet. Desuden giver det os en mulighed for at sætte fokus på den frivillige indsats, også uden for Roskilde Festival,” siger Signe Lopdrup.

Antropologer i indsamler viden om de frivillige

Roskilde Festival og Tuborgfondet bruger Antropologerne, en virksomhed, som bringer verdener sammen, baner vej for forståelse og finder nye løsninger på kendte problemstillinger, til at observere og indsamle viden om arbejdet med frivillige på Roskilde Festival. Ud over interviews vil undersøgelsen også være baseret på antropologisk feltarbejde, hvor antropologerne kommer helt ind i motorrummet og følger frivillige ledere og medarbejdere under Roskilde Festival.

”Det er sundt at blive set på udefra. Vi arbejder løbende med udvikling af vores frivillige fællesskab og ledelse af frivillige, og vi har et stort ønske om hele tiden at flytte os – også i forhold til de mange foreninger, vi hvert år arbejder sammen med.

Samarbejdet med Antropologerne giver os både en mulighed for at udlede, hvad vi gør særligt godt, men også hvor vi kan blive endnu bedre. Det bliver spændende at få et udefra blik på vores måde at gøre tingene på,” siger Signe Lopdrup.

Fine præmier

Der er fine præmier på spil under RF16. Blandt de nominerede udvælger Roskilde Festival og Tuborgfondet fem Roskilde-helte, som får lagt en sten med deres navn indgraveret foran Orange Scene. Et område som over de tre år, samarbejdet løber, vil udvikle sig til Roskildes Walk of Heroes.

TV 2 Lorry vil under Roskilde Festival engagere og opfordre publikum til at lave korte videoer om deres Roskilde-helt. Videoerne vil blive brugt i TV 2 Lorrys egne kanaler ligesom Roskilde Festival og Tuborgfondet også vil dele og bruge videoerne.

Rasmus_RoskildeNyt

Skriv en kommentar