The Orchestra of Syrian Musicians står sammen med Damon Albarn for dette års åbning af Orange Scene. Vi mødte en af orkestrets nøglefigurer, dansk-bosiddende Maher Mahmoud, for at høre historien bag genforeningen af ensemblet, og hvilke forventninger man kan have til Roskilde Festivals indtil videre mest omfattende åbningskoncert.

The Orchestra of Syrian Musicians udspringer af The Syrian National Orchestra of Arabic Music. Sidstnævnte er et af Syriens mest anerkendte orkestre og turnerede inden den syriske borgerkrigs udbrud i 2011 flittigt i både hjemlandet, resten af Mellemøsten og Europa. Repertoiret omfattede både traditionel syrisk musik såvel som mere eksperimenterede værker, sidstnævnte primært introduceret efter dirigenten Issam Rafea overtog orkestret. Rafea ønskede at gøre den traditionelle syriske musik mere vedkommende for det yngre publikum, hvilket blandt andet også førte til et samarbejde med Damon Albarn omkring en koncert i Operahuset i Damaskus i 2008. Senere hen medvirkede medlemmer af orkestret på Gorillaz’ Plastic Beach album og den efterfølgende turne, der blandt andet bragte dem til Roskilde Festival i 2010:

Øver på Skype

Da krigen brød ud året efter, flygtede en stor del af det oprindelige orkesters 90 musikere ud af Syrien og bor i dag forskellige steder rundt om i verden. Nogle af orkestrets musikere blev dog tilbage i Damaskus og optræder stadig under navnet The Syrian National Orchestra of Arabic Music, hvilket er grunden til at orkestret, der optræder på Roskilde, kalder sig The Orchestra of Syrian Musicians. Maher Mahmoud, der spiller oud (tolvstrenget mellemøstlig kusine til instrumentet lut, red.) i orkesteret, uddyber:

”Jeg synes, navnet The Orchestra of Syrian Musicians passer bedre under alle omstændigheder. Orkestret er ikke længere baseret i Syrien, så det er ikke korrekt at kalde det ”nationalt”. Hele turneen handler om at bringe orkestret sammen igen, men det er ikke det samme orkester længere. Selvfølgelig er musikerne og dirigenten de samme, men en stor del af musikerne bor i forskellige lande. For et eller to år siden ville en genforening have været umulig, men nu har de fleste musikere fundet sig til rette i deres nye lande og er begyndt at arbejde igen. De er vendt tilbage til deres instrumenter efter nogle grimme år. Alle har haft det hårdt.”

Maher Mahmoud i samtale med RoskildeNyts udsendte. Fotograf: Arthur J. Cammelbeeck
Maher Mahmoud i samtale med RoskildeNyts udsendte. Fotograf: Arthur J. Cammelbeeck

Så det føles som en ny begyndelse for jer som musikere?

”Det synes jeg. Når man flytter et nyt sted hen tager man selvfølgelig sin kultur med sig, men på den anden side lærer man også en ny kultur at kende. Jeg lærer for eksempel at tale dansk og spille dansk musik, og de andre medlemmer har haft lignende oplevelser i Holland, Belgien, Tyskland og så videre. Vi har mange forskellige oplevelser, både at fortælle hinanden om, men også at udtrykke musikalsk. Vi har alle udviklet nye teknikker eller en ny musikalsk mentalitet. På den måde er det en spændende ny begyndelse.”

Maher Mahmoud. Fotograf: Arthur J. Cammelbeeck
Maher Mahmoud. Fotograf: Arthur J. Cammelbeeck

I vinteren 2014 spillede Mahmoud og to af orkestrets andre medlemmer en koncert i London med Damon Albarn og Brian Eno, hvilket var den første spæde start på en genforening. I samarbejde med den danske musiker Morten Carlsen samlede Mahmoud sidste år en ”lille version af det store orkester” og turnerede rundt i Danmark under navnet The Syrian National Ensemble. Det bragte ganske naturligt ideen om en genforening af det store orkester nærmere:

”Jeg holder tæt kontakt til vores dirigent Issam Rafea (der i dag bor i USA, red.). Vi taler ofte sammen og spiller for hinanden på Skype. Jeg begyndte at samle navnene på de af orkestrets musikere, der bor i Europa: hvilke instrumenter vi har og hvem der bor hvor. Verden er ikke så stor længere. Med det lille ensemble har jeg spillet koncerter rundt om i Europa, ofte forbereder vi koncerterne over Skype eller ved at sende numre til hinanden online.
Issam og Damon begyndte at planlægge en genforening af det store orkester og sætte en turné sammen, mens jeg hjalp med at tage kontakt til musikerne. Og jeg arbejder også sammen med Issam om det musikalske repertoire.”

Maher Mahmoud spillede på Global med The Syrian National Ensemble den 3. juni 2016. Fotograf: Arthur J. Cammelbeeck
Maher Mahmoud spillede på Global med The Syrian National Ensemble den 3. juni 2016. Fotograf: Arthur J. Cammelbeeck

”Vi viser en anden side af Syrien”

Maher fortæller videre: “Det er en ny start for orkestret, men vi holder stadig fast i det vi har fra Syrien. Vi er meget ivrige efter at vise… jeg bryder mig ikke om at sige ”den lyse side af Syrien”, men en anden side af Syrien. Nogle gange er det ikke klart, hvad den lyse side er. Det kunne være hvad som helst; normale mennesker fra Syrien fra landet. Det bør ikke altid være højtuddannede folk, der spiller avanceret musik. Det er derfor, jeg kalder det en anden side af Syrien. Især i Europa for tiden med alle de negative nyheder om Syrien er det godt at give folk en ide om vores kultur og den musik vi har.”

Global, 3. juni 2016. Fotograf: Arthur J. Cammelbeeck
Global, 3. juni 2016. Fotograf: Arthur J. Cammelbeeck

Da vi turnerede med The Syrian National Ensemble i efteråret, oplevede vi, at det danske publikum var glade for at opleve denne side af Syrien. I det mindste fik de en ide om, hvilken slags klassisk og traditionel musik vi har, og hvilken slags instrumenter vi spiller på. Vi siger i Syrien, at hvis man er heldig kan man ramme ”to fugle med en sten”. Det var, hvad vi gjorde: vi havde muligheden for at vise det danske publikum vores musik, og vi kunne give nogle syriske flygtninge følelsen af at være tilbage hjemme. Og det var selvfølgelig også godt for os musikere, så det var faktisk tre fugle med en sten. Nu ser vi frem til den helt store oplevelse her til sommer.”

The Orchestra of Syrian Musicians + Damon Albarn + Guests åbner Orange Scene onsdag den 29. juni 2016 kl. 18.

Skriv en kommentar