Årets Kick Off-møde bød på store visioner, talrige informationer og en musikalsk højmesse med en veloplagt Bisse i røg og damp.

»Ingen er blevet interessante af at lukke sig om sig selv«

Den 25. november dannede Amager Bio rammerne for årets Kick Off-møde i Roskilde-regi. En aften, der gav de tilstedeværende ildsjæle en ordentlig mundfuld informationer (og en knivskarp chili con carne) at sluge, samt ikke mindst en intens musikalsk forsmag på sommerens musikprogram i form af den fremadstormende danske eksperimentelle-artrock-hiphopper, Bisse.

Talskvinde, Christina Bilde og vicedirektør, Signe Lopdrup indtog som de første scenen for at give Roskilde Festival aftenens indviende spark i den rigtige retning. Ambitionerne for den forestående festival blev klargjort med understregede u’er ­– den skal være uafhængig, uden sammenligning og umulig at kopiere.

RF16_den_første_møde_Inez_Dawczyk-6

Men selvom uafhængighed er et nøgleord for Roskilde Festival, skal det også gøres klart, at festivalen er åben over for sin omverden. Som det til spontan, stor applaus blev pointeret fra scenen: »Ingen er blevet interessante af at lukke sig om sig selv«. Derfor er mangfoldighed og samskabelse som altid et overordnet formål for festivalen som et nytænkende metropol-fællesskab og en grænsesøgende kulturpolitisk manifestation.

Rokader i festivallandskabet: Art Zone og Apollo med kurs mod centrum

Da divisionscheferne Anders Wahrén (Indhold), Mads Mikkelsen (Kultur & Kommunikation) og Henrik Nielsen (Arealer) overtog scenen, kom festivallandskabet på dagsordenen. Med forestillingen om Roskilde Festival som en storby, leverede de en opridsning af de ændringer, der i 2016 kommer til at ske i byen.

RF16_den_første_møde_Inez_Dawczyk-7
De tre musketerer på scenen for at fortælle lidt om festivalpladsen på Roskilde Festival 2016

De kunne blandt andet fortælle, at Apollo hiver teltpælene op og rykker nærmere de orange himmelstrøg. Den elektroniske scene skal nemlig fremover være en integreret del af festivalpladsens centrum – eller storbyens ‘downtown’, om man vil. Derfor rykkes selve grænsen også, så Apollo ikke længere vil være en del af camping-området. I stedet arbejdes der med at skabe en countdown-scene, som vil spille elektronisk i dagene op til åbningen af indre plads.

En anden rokade i festivallandskabet omfatter Art Zone. Kunstområdet lå i 2015 en kende ensomt og afsides på festivalpladsen, hvilket måske har givet en stemning af, at kunst-initiativerne var en ‘lukket fest’ – eller måske har det blot afskrækket de tørstigste gæster, idet der ikke var nogen barer inden for rækkevidde. Men kommer gæsterne ikke til kunsten, må kunsten komme til gæsterne, og på Roskilde Festival 2016 bliver kunsten derfor en mere medspillende del af festen på festivalpladsen. Art Zone rykker nemlig ind og indtager flere forskellige små-områder omkring Foodcourt og Gloria.

Sidst, men ikke mindst, var der positive 2015-tilbagemeldinger omkring Vest-områdets ‘hovedstrøg’ samt stor begejstring over urinalerne ved hegnet fra stående urinister og sarte snuder. Så high five på dén front (når omtalte urinister vel at mærke har vasket hænder).

Informations-skattejagt

Selvom aftenen kunne tilbyde årets første officielle 2016-spark, har Roskilde Festival ingenlunde stået stille siden 2015-festen på Dyrskuepladsen. Tværtimod er der blevet knoklet, evalueret og diskuteret på højtryk for at forberede og forbedre den forestående festival. Men da der er grænser for, hvor længe man kan holde gløden i gang i ildsjælene en kold onsdag aften, var det naturligvis ikke alle, der kunne give deres besyv med fra hver front. Derfor placerede ansvarspersonerne for en række forskellige områder – med alt fra festivalkort og frivilligtrivsel til pantsamling og kulturmanifester på hjertet – sig rundt omkring i Amager Bio, så vi alle kunne gå på skattejagt og indsamle de informationer, vi var mest interesserede i. Nok var det småkaotisk, nok var akustikken ringe, men frem for alt var det et fremragende initiativ at give ordet vidt og bredt ud – en opgave, der ellers kan synes så godt som umulig i så stor en organisation.

RF16_den_første_møde_Inez_Dawczyk-11
En af ni mini workshops, hvor man kunne høre lidt mere om nye tiltag på Roskilde Festival 2016.

Stjerneskud fra den danske upcoming-himmel

Aftenen sluttede af med et stjerneskud hentet direkte fra den danske upcoming-himmel i form af Bisse, der netop er blevet sat på 2016-festivalens musikplakat. En dybt engageret kunstner, der med en C.V. Jørgensen’sk vokal og en Ian Curti’sk indlevelse begår sig i alt fra hiphop-beats og storladne, poetiske raplinjer til eksperimenterende elektronica og kunstfærdig, anarkistisk poprock. Lige så svær han er at sætte i bås, lige så svær var han at modstå, da han akkompagneret af en god, gammeldags røgmaskine og med en dæmonisk intensitet hold højmesse fra (under/på/ved siden af og over det hele i nærheden af) scenekanten.

Efter at have losset lidt til festivalabstinenserne, med appetit på musikprogrammet og maverne fulde af chili, øl og kage, kunne vi forlade Amager Bio med et nyt kryds i kalenderen, der hermed videregives: Fællesmøde den 26. januar.

Previous articleEn gåtur med kant
Next articleFlittige frivillige fyrede op for gaveindpak
Maibritt Enevoldsen

Maibritt Enevoldsen

Med et hjerte, der banker dybt og inderligt for musik og alle steder, det er i orden at drikke rosé inden frokost, har Maibritt været en glad Roskildegænger, siden hun blev sluppet løs på festivalen første gang for godt ti år siden. Til dagligt arbejder Maibritt som musikskribent, mens hun læser Dansk på Københavns Universitet. Her plejer hun sin kærlighed til velplacerede kommaer og forpinte forfattere, mens hun bestræber sig på at blive en solid ordspiller – og at gå hurtigt med en kop kaffe i hånden uden at spilde den. Maibritt kom med på det interne kommunikationshold i det herrens efterår 2014, og hun ser frem til at fortælle historier fra festivalen i alle dens afskygninger.

Inez Dawczyk

Inez Dawczyk

Siden 2015 har Inez været fotograf for RoskildeNyt. Hendes passion for fotografi blev født mens hun læste fotojournalistik på Volda College i Norge, og hun fik særlig interesse for at fotografere mennesker. Inez fotograferer i dokumentarisk stil kombineret med kreative indfald. I Inez’ personlige projekter foretrækker hun enkelthed som æstetisk metode for sit arbejde.

Skriv en kommentar