På trods af sidste års lyd- og lyssucces på Apollo-scenen, har holdet bag valgt at punktere det selvlysende græskar – og er begyndt forfra med større og vildere ambitioner.

Apollo har altid haft til formål at være vedkommende for festivalens yngre publikum. Musikstilen er urban og elektronisk, og lysshowet er vildt og imponerende. Selvom Apollo udadtil levede op til alle forventninger sidste år, har den orange giffel måtte lade livet, da holdet bag har store ambitioner med Apollo og gerne ville udvikle scenen og prøve nye ting af:

“Det har altid været hensigten, at der skulle eksperimenteres med Apollo. Samtidig var der en del udfordringer med konstruktionen. Vi var altid nervøse for, at den oppustelige scene pludselig skulle punktere. Det var der faktisk en reel risiko for,” forklarer Simon Bjaaland, der er områdeansvarlig for Apollo.

Scenen tog hul på tilværelsen som en mobil scene, der rykkede rundt på campingpladsen med fest og koncerter i warm-up-dagene, men det skulle vise sig, at logistikken ikke kunne følge med. Derfor har scenen været stationær de seneste to år og ligget tæt på gangbroen henover jernbanen, der skiller campingområdet i øst og vest. I år får scenen og området en gevaldig overhaling.

 Apollo kort
Apollo blev lanceret året efter, man sløjfede samarbejdet med de publikumsskabte scener Promilleservice og Van Damme Camp, der efterhånden var blevet så store festarrangører, at det begyndte at knibe med sikkerheden ved deres fester. Derfor skulle der være et alternativt, som kunne varetage den vigtige del af festivalen, der går ud på at feste på campingområdet, inden musikprogrammet for alvor begynder og for at give de elektroniske og urbane genrer deres helt egen scene.

Holdet bag Apollo har først og fremmest valgt en mere traditionel sceneløsning, der giver mulighed for større og vildere udfoldelser på scenen.

»Indgangen bag scenen bestod af et relativt lille hul på 2×2 meter, hvilket lagde store begrænsninger for, hvilke kunstnere der kunne få lov til at optræde på scenen. I flere tilfælde var deres eget medbragte setup af lys simpelthen for stort til at komme ind på scenen«, fortæller Simon Bjaalund.

Ny transparent identitet

Det nye metalskelet til Apollo leveres af udlejningsfirmaet ComTech og kommer direkte fra Copenhell, men det kommer man ikke til at se, når den først står på Dyrskuespladsen.

Holdet bag Apollo har i løbet af vinteren arbejdet tæt sammen med en gruppe arkitekter om at give Apollo et nyt, unikt udseende. Resultatet bliver en scene formet som en stor hvid kube, der vil være beklædt med plastmaterialet polycarbonat. Det er det samme materiale, der udgør tag over carporte og terrasser i så mange danske husstande.

Valget er faldet på dette materiale, da det har en række gode egenskaber i forhold til lys. Polycarbonat er delvist gennemsigtigt, hvilket vil blive meget effektfuldt om aftenen og natten, hvor scenen vil se selvlysende ud.

Screen-Shot-2015-06-24-at-21.35.01

»På den måde er man aldrig i tvivl om, hvor man er. Det kommer til at give stedet en helt unik visuel identitet”, siger Simon Havelund.

Holdet har købt ikke mindre end 3000 kvadratmeter polycarbonat, som skal strække til hele Apollo-området. Planen er, at materialet skal også genanvendes de næste to til tre år.

Benal premiere

Apollo-scenen er et af de helt store samlingspunkter under warm up-dagene. Der kan der være 5.000 mennesker foran Apollo, men Simon afslører, at der faktisk er plads til helt op til 15.000. Selv er manden bag ikke i tvivl om, hvilken koncert han ser mest frem til.

“Det må være Benal. Der får vi rigtig testet vores basenhed”, siger Simon, der hentyder til bandet, der får æren af at åbne det nye Apollo den 30. juni kl 15.00.

Du kan mere om Apollo – og særligt Apollos fantastiske lydanlæg – i denne artikel fra sidste år.

Skriv en kommentar