Roskilde Festival har altid haft fokus på bæredygtighed, men nu får vi en ny ambitiøs strategi, som skal sikre, at vi alle sammen så vidt muligt tager det bæredygtige valg, når vi laver festival. En strategi, som skal gøre det bæredygtige valg til det naturlige valg, til det socialt acceptable valg og til det økonomisk mulige valg. Strategien kan først blive færdig, når du og alle de andre ildsjæle har blandet sig.

Når du har været til koncert på Arena og trasker ned for at købe en saftig skiburger, så tænker du måske ikke særlig meget over, om kødet er økologisk, at en del af overskuddet fra den bod, du køber burgeren i, går til socialt arbejde, eller at boden måske bruger mindre strøm, end den gjorde for fem år siden.

Sådan er det med arbejdet med bæredygtighed på Roskilde Festival. Det er ikke særligt synligt for deltagerne, så hvorfor skal vi overhovedet bruge energi på at lave en mere bæredygtig festival? Det er der mange gode grunde til, mener lederen af Roskilde Festivals arbejde med bæredygtighed, også kaldet Roskilde Social Responsibility, Mikkel Sander:

”Vi skal fokusere så meget på bæredygtighed, fordi Roskilde Festival er en festival, der kærer sig om sine omgivelser. Og altid har gjort det. Vi vil være en social ansvarlig festival, og vi vil reducere vores miljømæssige fodaftryk markant, fordi vi gerne vil tage et ansvar. Desuden er det med til at adskille os fra andre festivaler og gøre os unik. Sammenligner vi os med udlandet, så er vi en rigtig grøn og social ansvarlig festival med en masse fine tiltag, og det bliver bemærket. Herhjemme skal vi blive endnu bedre til at fortælle om alt det, vi allerede gør.”

Arbejdet med bæredygtighed i Roskilde Festival går på to ben. Miljømæssig bæredygtighed, det er eksempelvis reduktion af strøm- og vandforbrug eller nye smarte måder at bruge affaldet på. Og social bæredygtighed; vi er non-profit, og donerer hele vores overskud væk, og vi arbejder med at påvirke og ændre det samfund, vi er en del af. Det hele er frivilligt forankret og samlet under paraplyen RSR, Roskilde Social Responsibility. På det ny RSR kontor sidder Mikkel Sander og Freja Marie Fredriksen, som bl.a. arbejder med Roskilde Festivals donationer, og knokler med at få den ny strategi klar.

Foto: Danni Nielsen
Foto: Danni Nielsen

Et skub til kulturen

Har du været med til at skabe Roskilde Festival tidligere, så har du sikkert været i kontakt med diverse grupper af frivillige, som udelukkende især til opgave at fremme det bæredygtige valg i hele organisationen. Sådan var det med f.eks. Green Footsteeps. Man havde en gruppe, som skubbede de enkelte grupper i en mere bæredygtig retning. Sådan bliver det ikke med den ny bæredygtighedsstrategi. Her vil det være de eksisterende teams og personer, der på tværs af divisionerne vil blive involveret i at få lavet den strategi, som skal gøre Danmarks største midlertidige by, Roskilde Festival, mere bæredygtig. Det er fra de eksisterende teams, forandringen skal komme.

”Vores udgangspunkt er, at det vi skal skabe, er en kulturel forandring i festivalorganisationen. Vi kan og vil gudskelov ikke bestemme, om der skal købes det ene eller det andet og gøre A eller B, når der bliver lavet festival. Vi skal skabe en kultur i vores organisation, som gør det bæredygtige valg, til det naturlige valg, det socialt acceptable valg og økonomisk mulige valg at tage. Og det tror vi på kan lade sig gøre, fordi det ligger som en stærk DNA hos alle, der laver Roskilde Festival”, siger Mikkel Sander.

Men det betyder ikke, at der ikke vil blive stillet krav i den ny strategi. Eksempelvis har den ny madstrategi for Roskilde Festival, bæredygtighed som overordnet fokus. Her er målet, at mere end 50 procent af overskuddet i boderne skal gå til almennyttige formål, og på sigt skal 90 procent af varerne være økologiske. Arbejdet med den ny strategi er godt i gang. Madstrategien og andre dele er allerede færdig.

Det forventes, at den del af strategien, der har fokus på miljømæssig bæredygtighed, vil være færdig til sommer. Og delen med fokus på social bæredygtighed forventes klar til efteråret. Du vil selvfølgelig kunne læse mere om, hvad strategien konkret kommer til at betyde for dig som ildsjæl, så snart den er klar.

Har du input eller gode idéer, er du velkommen til at smide en mail til Mikkel.Sander@roskilde-festival.dk eller Freja.frederiksen@roskilde-festival.dk

Foto: Jens Begtrup
Foto: Jens Begtrup

 

SHARE
Previous articleRoskilde Festival set fra en kørestol
Next articleRoskilde med internationale øjne
Janus Flachs Madsen

Janus Flachs Madsen

Janus er journalist og har brugt sine evner som både kig-på-en-fodboldkamp-og-skriv-om-det-reporter og jakkesætsklædt kommunikationsrådgiver i Sønderjylland. De seneste tre år har hans pen, diktafon og blok hørt hjemme hos Roskilde Festival, og virksomheden bag festivalen, som hedder Roskilde Kulturservice. Her på Roskilde Nyt er han primært redaktør, men en gang i mellem leverer han også sine egne ord.