I husker måske makerspace fra årets Roskilde Festival, hvor deltagerne arbejdede med træ og elektronik? Kort tid derefter flyttede ideen hjemmefra, og folkene bag makerspace afholdte MADE Festival i Musicon i Roskilde. RoskildeNyts egen Klaus Elmer var med, guidede frivillige, og klippede resultatet sammen til en dokumentar om både festivalen og maker-bevægelsen. Vi har talt med Julie Hjort fra Orange Innovation, der stod bag Made Festival.

Julie, hvad er det for en film, vi kan se her?

“Det er en film, som på mange måder er et godt eksempel på, hvad makerbevægelsen går ud på. Filmen blev skabt i et samarbejde med Københavns Biblioteker. Sammen lavede vi et Open Call til bibliotekets brugere.

Vi udvalgte så 6 unge filmentusiaster, der i løbet af MADE fik træning og support fra filmfotografen Klaus Elmer, og selv filmede interviews og oplevelser til at dokumentere Maker-bevægelsen. Klaus klippede materialet sammen og det blev så til Danmarks første dokumentarfilm om maker-bevægelsen – og filmen fik endda premiere på årets CPH:DOX!”

Hvad går MADE Festival ud på?

“MADE er en ny DIY (do-it-yourself)-festival for teknologi, kunst og håndværk, der fejrer maker-kulturen. Maker-bevægelsen handler om at mennesker mødes om at skabe ting sammen ved brug af ny teknologi,  traditionelt håndværk og digitale platforme.

Vi afholdt MADE for første gang i Musicon i august 2014 og her blev publikum inviteret ind til selv at bygge og skabe: alt fra hjemmelavede solcelle-opladere, hjemmebygede droner og højtalere, laser-cuttede smykker og håndsyede læderprodukter.”

Hvad har den med RF at gøre?

“MADE er stiftet af Orange Innovation, Roskilde Festival Gruppens innovationsenhed. Orange Innovation arbejder med at omsætte viden og erfaringer fra Roskilde Festival til nye begivenheder og projekter, der kan få et liv uden for rammen af Roskilde Festival.

MADE blev testet i lille skala på Roskilde Festival i 2014, hvor publikum kom forbi et makerspace, for at bygge højtalere, enstrengede guitarer og stole. Begivenheder som disse udfordrer publikums rolle på Roskilde Festival, så de frem for at være tilskuere, der kigger på og bliver underholdt, selv er med til at skabe deres egne oplevelser – og så får de et meget konkret og brugbart produkt ud af deres anstrengelser!”

Hvad kan RF lære her?
“Publikumsinteraktion er et felt, som Roskilde Festival har arbejdet med i mange år. Orange Innovation udfordrer publikums rolle endnu mere radikalt ved at lave begivenheder, hvor samskabelse og samproduktion er kernen af hele oplevelsen.

Arbejdet med makers og co-creaton, viser et stort og stadig uudforsket potentiale i at mobilisere publikum til både at udvikle of afholde begivenheder. Maker-kulturen har introduceret imponerende ny teknologi som laser cutters og 3D printers, der gør det nemt og sjov for folk at skabe noget, der har en værdi.

Maker-kulturen trækker også på en række online fællesskaber og platforme, hvor mennesker på tværs af landegrænser hjælper hinanden med at udvikle og skabe projekter eller løsninger på udfordringer. Der er altså mulighed for at engagere og mobilisere mange mennesker om at skabe stærke fællesskaber og oplevelser. Hvad ville der fx ske, hvis Roskilde Festival co-createde en scene, et opholdsrum eller et mad-telt med publikum?”

Orange Innovation blev stiftet i oktober 2012 som Roskilde Festival Gruppens Innovationsenhed. Efter to udviklingsår i regi af Roskilde Festival Gruppen skal foråret 2015 bruges på at sikre, at igangværende initiativer som MADE Festival, MADE by Kids og Orange Makerspace, kan leve videre som selvstændige projekter uden for rammen af Roskilde Festival.

Skriv en kommentar