En af de helt store muligheder for at profilere sig på Roskilde Festival er ved at have det sejeste, mest svedige mobile lydanlæg. Men lige meget hvor mange dB der kan vælte ud af dit anlæg, vil det nok aldrig rigtig kunne måle sig med Apollo-scenens bastante anlæg. Roskilde Nyt kiggede nærmere på scenen.

Roskilde Festival har et nært forhold til elektronisk musik, et forhold der strækker sig helt tilbage til ravekulturens fødsel tilbage i 80’erne og 90’erne. I slutningen af halvfemserne var festivalen hjemsted for publikumsarrangerede raves, der bestod af en ring busser med kæmpe generatordrevne lydanlæg, der blastede acid, techno og anden elektronisk musik ud i hovederne på et euforisk dansende publikum i batik- og smiley-t-shirts. Efterhånden tog festivalen selv styring med den elektroniske musik, og i 1994 indviede festivalen begivenheden DEEDAY der udvidede det tidligere Club Roskilde-arrangement til to hele dage med fokus på dansabel musik. Siden 2012 har festivalens platform for elektronik musik heddet Apollo.

Fotograf: Simon Raundahl Lembcke
Fotograf: Simon Raundahl Lembcke

Fra mobil til stationær scene

Apollo var i første omgang tænkt som en mobil scene, der skulle bevæge sig rundt på campingområdet, og det lykkedes også at få scenen rundt at spille det første år i 2012. Men arbejdet med at flytte scenen rundt, viste sig at være meget omfattende. “Et stort problem var strøm. Vi har jo en oppustelig scene, der klasker sammen, hvis der ikke er støm på de turbiner, der driver værket,” siger Jeppe Klæstrup James, der er produktionsansvarlig på Apollo.

Læs mere:

Denne spændende artikel fra Ingeniøren beskriver arbejdet med opsætning af lyd på Orange scene i 2012.

Denne artikel fra ProSoundWeb giver et overblik over en række misforståelser, der hersker i debatten om Point Source og Line Array.

Oplev Tony Andrews fra Funktion One fortælle om sit forhold til lyd her:


“Den allerførste koncert på Apollo i 2012 var med bandet “War for Youth”, og der gik strømmen 20 min. inde i koncerten. Det var ærgerligt og virkelig synd for bandet. Siden dengang har vi været meget opmærksomme på, at den slags ikke må ske”.

Derfor blev scenen det efterfølgende år en stationær enhed. Det gav bedre muligheder for at etablere lyd og lys til et stort publikum, og samtidig kunne man spare det store mandskab og ressourcer, det krævede at flytte scenen rundt. Og scenen har været en kæmpe succes både før og under det egentlige musikprogram. Jeppe James forklarer:

“Folk har taget rigtig godt imod Apollo. De kan tage deres egne øl med til koncerterne og det fantastiske lysshow vores lysdesigner Michael Rahr har lavet, lokker virkelig mange folk til. Kapaciteten ligger på 3000-5000 mennesker, men til nogle koncerter sidste år var der på den gode side af 10.000, så man må sige, at publikum er med på at feste med os – også i warm up-dagene”.

I år er kapaciteten udvidet med et delay-tårn, der hænger over front of house (det lille hus foran scenen, hvor lydteknikeren sidder), så man kan spille et meget større område op. Det hedder et delay-tårn, fordi man er nødt til at have en lille, nøje beregnet forsinkelse på lyden, der kommer ud for at give publikum den rigtige oplevelse af koncerten. På Orange har man kæmpestore delay-tårne, som står langt væk fra scenen for at kunne spille pladsen ordentligt op. Princippet er det samme for Apollo bare i mindre målestok. Lydniveauet er også nøje beregnet, og overvåges hele tiden: “Der ligger en grænse for, hvor højt vi må spille. Den er på 102 dB. Der kan godt være udsving, men den gennemsnitlige lydstyrke må ikke overstige 102 dB over en periode på 15 min. Det afhænger også af, hvor stort publikum er, hvor højt vi skruer op”.

Apollo har fået et nyt PA-anlæg, som de er utroligt glade for. Anlægget er af det meget anderkendte mærke Funtion One, og har virkelig gjort lydmand Bjørn Winnem glad; lyden er nemlig i bedste reggae sound system-stil et point source-anlæg hvor alle de sammenkoblede units fungerer som en stor enhed, der giver en helt unik mulighed for at styre lyden med et meget klart udtryk. Se de imponerende specifikationer for Apollos lydsystem i faktaboksen.

Fotograf: Simon Raundahl Lembcke
Fotograf: Simon Raundahl Lembcke

Point Source og Line Array

Det hersker stor uenighed blandt fagfolk om, hvad god lyd er, og det diskuteres ivrigt, ja nærmest religiøst, hvordan man bedst opnår den rette lyd til koncerter. Der tegner sig også et billede af en kulturel forskel, hvor realister står over for en mere romantisk tilgang til lyd. Line Array er en velafprøvet og meget sikker måde at levere lyd til et stort område og er derfor den bredest anvendte metode. Over for dette står de mere filosofiske lydfolk med manden bag Funktion One-brandet, Tony Andrews, i spidsen, der sværger til at lyden fra en enkelt punktkilde giver en bedre lydoplevelse.

Line Array (populært kaldet bananen, fordi højtalerne typisk hænger højt oppe og har en bananagtig form) er i princippet bare en masse højtalere stablet ovenpå hinanden alt efter hvor stor kapacitet, der er brug for. Line Array giver en meget bred lyd, fordi lydbølgerne forstærkes så lyden er høj over et meget stort område. Kritikere mener, at dette kan give en forringelse af lydkvaliteten.

Der hersker en misforståelse om, at Apollos anlæg er særligt udarbejdet til elektronisk musik. “Det er godt til alt” som Apollos lydmand, Bjørn Winnem, siger. Det skal dog siges at delaytårnet fungerer efter line array-princippet, så hvis man vil opleve den rigtige point soruce-lyd, skal man sørge for at gå lidt tættere på scenen, så man får lyden fra Funtion One-anlægget.

Apollos tekniske specifikationer:

24 x Funktion One Res5 Touring

12 x Funktion One F221 Bass

8 x Funktion One F218 Bass

4 x Funktion One Amprack for 6 x Res5 / 4 x F221

4 x Funktion One Housebox

 

3 COMMENTS

  1. Den mest fornuftige beslutning Roskilde har foretaget i mange år. Det lød helt fantastisk. Nu mangler i bare at booke noget rigtigt elektronisk musik istedet for at spille pinlig trap hele ugen. I siger bare til hvis i mangler hjælp til at udfylde scenens kæmpe potentiale. Myz.

Skriv en kommentar